hjælp til at flytte ud
brevkassespørgsmål af
Mynthe
19 år
Hej Jeg står i en mega nederen situation lige nu. Jeg har igennem mange år skulle deale med nogle forældre der bare aldrig har været der. Enten sover de, eller så arbejder de. De få gange de er vågen så er tonen derhjemme forfærdelig. Jeg kan ikke bo i det. Min far kalder min mor uduelig, en ko, og truer med at skilles. Han kalder også mig for uduelig, eller forfærdelig at se på. Min familie griner når jeg udtrykker mine drømme og meninger og jeg har simpelthen fået nok. Min far har også spredt fodvorter i huset, fordi han ikke gik til lægen da jeg fortalte ham at han skulle. Der er altid mug i køleskabet selvom jeg prøver mit bedste for at fjerne ting før de bliver dårlige. Og jeg har stået for mad hver aften i et helt år fordi hvis jeg ikke gør det, så for vi intet at spise. Jeg vil sygt gerne flytte hjemmefra, men pengene er virkeligt et problem. Jeg boede selv fra 16-18, men jeg blev nød til at flytte hjem pga. et overfald jeg stadig ikke har fået meget hjælp til at håndtere mentalt. Da jeg boede selv levede jeg på så få penge at jeg tabte mig 13kg på de to år, bare fordi at jeg ikke havde råd til mad. Jeg ved at man kan ansøge for udeboende su som en under 20, men grundene er typisk bare økonomisk eller ved langvarigt sygdom. Mine forældre har penge, de tjener godt. De vil bare ikke støtte mig nok økonomisk til at flytte ud. Og jeg er især bange for at hvis jeg søger om det, og en fra kommunen skal tjekke mit hjem ud, at de vil se mig som et priviligeret barn der bare er utilfreds.

Svar:
Hej, mange tak for din henvendelse.
Det lyder som hjemmemiljøet er meget belastende for dig, og særligt den dårlige stemning som opstår når der bliver kommunikeret på sådan en nedladende måde som du beskriver. Det er meget psykisk belastende at høre man er uduelig, og høre andre blive talt grimt til. Så det er naturligt, at du ikke har lyst til bo hjemme længere, og være i det til dagligt. Det er også godt du har andre grænser for, hvordan du gerne vil have dit hjem, og ikke et hjem med muggen mad og dårlig hygiejne m.m. Det lyder som om du har stået med rigtig mange ting selv som meget ung, og heldigvis lyder det til at du også kan mange ting selv fx lave mad og holde et hjem.
Du skriver ikke noget om hvilken uddannelse du er tilknyttet, men når du skriver det om udeboende SU, antager jeg, du går på en SU-berettiget ungdomsuddannelse. Såfremt du går på en Ungdomsuddannelse er det studievejlederen på dit studie som bl.a. kan hjælpe dig med at søge dispensation, så du kan få udeboende SU. Og det kræver, som du selv at inde på nogle særlige vilkår. Det kræver en udtalelse fra fx en rådgiver eller en psykolog, som vurderer det er vigtigt du flytter hjemmefra for at kunne færdiggøre dit studie. Denne udtalelse skal videregives til din studievejleder på dit studie som kan gå videre med behandlingen af din ansøgning om udeboende SU.  Nu ved jeg ikke om du taler med en psykolog som evt. ville kunne anbefale du flyttede hjemmefra?
Ellers kan du også henvende dig i Åben Fleksibel Rådgivning (ÅFR) Sønder Allé 33 8000 Aarhus C Mandag - onsdag klokken 10-15 Torsdag klokken 13-17 Fredag klokken 10-13Telefon 87 13 39 97. De vil formentlig kunne hjælpe dig med sådan en udtalelse, men de kan også give anden økonomisk og social rådgivning.
Derudover så er der også en ekstra mulighed, hvis du tilfældigvis er tilknyttet enten Aarhus Katedralskolen eller Aarhus gymnasium centrum hvor du kan henvende dig til Sund Ung Aarhus.
Hilsen Ungekontakten