Drenge
brevkassespørgsmål af
Anonymt
12 år
Vil bare spørge om det er normalt i 6 klasse hvor drengene ik gider at svare en når man siger noget til dem eller de ignorere mig også. men vis man skriver en besked svare de men forstår det ik rigtigt, savner dem bare pga engang var vi venner og havde også en kærste men efter vi slog op er der ingen der vil snakke til mig. mine lære sagde til forældre mødet at de gør alt for st få os sammen med føgler de gør præcis det modsatte, fordi vær gang vi er i en gruppe så er det piger man er sammen med såe man har ikke rigtigt en changse. Men hved ik om det går væk med alderen

Svar:
Kære anonyme pige
Tak for dit brevkassespørgsmål. Jeg kan godt forstå, du synes, det er svær situation. Det er ikke rart at føle sig ignoreret, og du savner de drenge, som du tidligere havde som venner.
Det er ikke unormalt, at venskaber mellem piger og drenge bliver mere komplicerede, når man nærmer sig teenageårene. Det hænger ofte sammen med, at man begynder at få lyst til at blive kærester med nogen frem for bare at være venner. Du skriver, at du havde en kæreste, men at I slog op, og efterfølgende ville de andre (drenge) ikke snakke med dig. Måske skyldes det, at de føler, de skal være loyale over for deres ven (din ekskæreste), og så kan det være svært for dem også at være venner med dig - selvom de måske stadig kan lide dig som ven.
Du skriver også, at drengene ignorerer dig i klassen, men til gengæld svarer på dine beskeder. Måske er de bange for, at hvis de taler med dig i klassen, vil andre tro, I er kærester. Det kan være, de bliver generte eller usikre over, hvad de skal sige eller gøre. Eller måske tænker de, at din tidligere kæreste ikke vil bryde sig om, at de snakker med dig eller svarer dig. Det kan derfor være, det er nemmere for dem at skrive med dig, for det er der ikke andre, der ser.
Du spørger, om det går væk med alderen. Jeg tror, du vil opleve, at der i de kommende år vil ske en masse ting, når det kommer til drenge og piger og alt det her med venskaber og kæresterier. Nogle gange kan det være udfordrende og svært, men rigtig meget bliver også spændende og sjovt. Og som man bliver lidt ældre og får nogle erfaringer, finder man typisk stille og roligt ud af, hvordan man skal håndtere tingene, og så bliver mange ting nemmere.
Jeg håber, at det bliver bedre for dig med drengene hen ad vejen. Det tror jeg, det bliver, men måske vil der gå lidt tid, så det kan være, du skal være lidt tålmodig. I mellemtiden kan du overveje, om det er ok at være lidt mere sammen med pigerne.
Du er altid velkommen til at skrive igen, hvis du får behov.
Mvh.