Selvskade, selvmordstanker og spiseforstyrrelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Jeg har det rigtigt dårligt, jeg har selvskadet siden december jeg cutter men har holdt pause i tre måneder.. Er så begyndt at gøre noget igen og kan ikke stoppe mig selv, det føles så dejligt og jeg få helt ro på når jeg gør det.. Jeg har prøver med en isterning men synes ikke det hjælper, ja og så har jeg prøvet at tegne, gå en tur, snakke med en ven, rydde op, se noget men ingenting virker og har virkelig brug for et godt råd. Jeg har også haft selvmordstanker siden december og igen de har også været lidt væk men er tilbage igen, jeg har haft planer det har jeg ikke mere men har virkelig lyst til at alt bare skal være slut.. Jeg kan ikke få de tanker væk igen, og har lyst til at gøre noget. Jeg har også en form for spiseforstyrrelse jeg spiser "kun" to gange om dagen og nok kun det der svarer til aftensmad, jeg får hele tiden at vide jeg er tyk af mine forældre. Jeg kan ikke lide mig selv og kan heller ikke kigge i spejlet mere uden at græde, jeg kigger på alt hvad jeg spiser og hvor mange kalorier der er i ting. Og gør alt for at tabe mig men uden held, jeg har bare brug for at kunne være mig selv og ha det godt med mig selv men det har jeg ikke og kan ikke huske sidst jeg havde det

Svar:
Hej, søde du.
Sikke en masse, du går og bokser med. Hvor er jeg glad for, at du rækker ud til nogen, til os, så vi får chancen for at hjælpe dig. At du skriver til os fortæller mig nemlig to ting: 1) At du har det rigtig skidt, og 2) At vi måske gerne må prøve at gøre lidt for dig, hvilket betyder, at du sandsynligvis er klar til at tage imod hjælp.
Det fremgår ikke af din henvendelse, om du allerede har prøvet at opsøge professionel hjælp. Når man har så ondt i livet, som du har, vil man helt sikkert have brug for det og gavn af det. At tale med en ven, som du skriver, du har forsøgt, vil næppe være nok, hvis man skal finde ind til, hvorfor du er så ked af det.
Heldigvis har du flere muligheder:
1. Egen læge. Hvis du fortæller din læge om dine tanker (du behøver ikke gå i detaljer), vil din læge formentlig indstille dig til psykologsamtaler eller et andet tilbud.
2. Streetworkerne. UngAabenraa har tre street workers, som du også meget gerne må gå til. De arbejder kun med unge mennesker og er fremragende rådgivere for jer. Fx kan du tale med dem om, hvad der sker, hvis du vælger at gå til lægen. https://www.sspaabenraa.dk/medarbejdere-og-streetworkere/ De tre rådgivere hedder Karina, Lotte og Rachid. (Rachid er dog sygemeldt pt.)
3. Ungdomspsykologerne. https://www.aabenraa.dk/borger/skole-og-undervisning/paedagogisk-psykolo...
Her kan du få 5 gratis samtaler, men kun hvis du er færdig med folkeskolen. Jeg kan se, du er 17 år, så måske er du det allerede, eller også er du lige ved at være det. I linket kan du se mere.
Du er velkommen til at skrive herind igen, hvis du får brug for at lufte flere af dine tanker. Jeg håber, du vil tage imod tilbuddet om hjælp, så du kan blive glad igen.
Kærlig hilsen CyberHus <3