Hvad er et kropsideal ? Hvordan ser kropsidealet ud i år?
brevkassespørgsmål af
Maja
19 år
Hvad er et kropsideal? Hvordan ser kropsidealet ud i år? Gerne en lang forklaring

Svar:
Hej Maja.
Tak for dit spørgsmål i vores brevkasse. Et relevant spørgsmål. Min forklaring vil blive så lang som det er relevant for mig for at svare :-)
En start kunne være at definere ordet "kropsideal". En definition kunne være "Et kropsideal er den idé om den perfekte krop, som er mest fremherskende i en bestemt tidsperiode" Et "ideal" er forestillingen om hvordan noget allerhelst bør være. Det er noget man stæber efter. Kropsidealer handler sjældent omkring kroppens sundhed eller styrke, men mere om kroppens udseende.
Kropsidealer er tit knyttet til kulturelle og sociale tendenser. Derfor ændrer de sig også over tid. Kropsidealer kan dermed være forskellige afhængig af hvor man kommer fra og bor, hvem man er sammen med og hvad deres interesser er. Moden kan nogle gange også give et billede af hvilket kropsideal der er i tiden. Eks er det moderne med meget tætsiddende tøj, så vil mange føle at det kræver en slank krop for at kunne være med. Mode der er præget af det mere løstsiddende tøj, giver plads til at dem med mere former måske føler sig bedre tilpas i hvordan de ser ud.
Ingen tvivl om at de soiale medier kan være med til at påvirke vores opfattelse af det "rigtige kropsideal". Dertil kommer at man kan redigere i billederne så man får det look man har lyst til. Man kan fjerne det man synes ikke er pænt, og man kan tilføje det man gerne kunne tænke sig, men ikke har. Eks, slankere lår, større eller mindre bryster og måske en mere rund røv. Det er en af ulepmerne ved at måle sig med det man ser og følger på de sociale medier. Det er langt fra sikkert at det er den "rigtige krop" du ser, og det betyder at man kan synes ens egen helt almindelig og måske lidt "forkerte krop" er rigtig meget mere forkert. Så kan man komme til at stræbe efter noget som ikke er virkeligt og slet ikke er sundt eller godt for hverken kroppen eller ens hoved og tanker om sig selv.
Krospidealet i år anno 2023 er derfor ikke så nemt at give et svar på. Der er selvfølgelig nogle tendenser som man kan blive klogere på.
Jeg oplever at kropsidealet er foranderligt. At der er plads til mere forskellighed. Det kan de sociale medier også være med til at påvirke. Eks er der piger (mest piger) der vælger at være som de er - og det er det de poster på So Me. De gør op med at kropsidealer er noget bestemt for alle. De poster billeder hvor man kan se dem som de er, uden filter.
Jeg oplever også at piger ikke er bange for at lægge billeder op på SoMe hvor man kan se meget hud, bryster og baller eks. Men de vil ikke gå på stranden i en bikini eller klæde om med andre. Jeg tror at kropsidealet om at være perfekt spænder rigtig meget ben her. Et ideal om at man skal være perfekt. Have den rigtige størrelse bryster, lår der ikke går imod hinanden og en flad mave og gerne en flot rund røv.
Sorry To Say - ikk særlig mange ser sådan ud i virkeligheden!!!
Tilbage til hvad kropsidealet egentlig er for tiden. Der er en tendens til at man gerne må have lidt mere former, men gerne være veltrænet. Hvor man for 10 år siden skulle være meget tynd. Et krospbillede med former og veltrænet er i fokus er måske mere realitisk for flere, eller??
Det er vigtigt at huske på at det rigtige kropsideal ikke fortæller noget om hvordan man har det. Man kan være nok så veltrænet og se succesfuld ud, udadtil. Men hvis alt er lort og man ikke har det godt, hvad er det så værd? Man får måske likes?
Hvis du spørger mig, så skal et kropsideal sættes sammen med den mentale og fysiske sundhed. Hvordan man har det med sig selv og om kroppen er sund og rask. Ikke at have det godt med sin krop kan selvfølgelig og så betyde noget for den mentale sundhed og hvordan man tænker om sig selv. Men tingene hænger sammen. Det indre og det ydre skal være i en vis harmoni. Er der ikke harmoni og fylder det rette krospideal alt for meget risikerer man at udvikle et forvrænget billede af virkeligheden og kan udvikle en spiseforstyrrelse.
Ofte er man meget selvkritisk ift det man ser i spejlet. Ens veninder synes måske man faktisk er lidt lækker, og det gør fyrene også :-) Det allersidste er, at vi er født forskellige. Vi har forskellige kropsbygninger som vi ikke kan gøre noget ved! Nogle er fra naturens side meget slanke, uden former, mens andre er født med en mere muskuløs kropsbygning som gør man bare er større. Og sådan er det, uanset tidens kropsideal.
Hvis du har brug for mere, eller at tale med nogle hvis det er svært så vil jeg slutte af med at give dig nogle links til hvem du kan tage kontakt til :-)
Foreningen for spiseforstyrrelser og selvskade, www.spiseforstyrrelse.dk
Cyberhus chat i Aabenraa kommune hvor du døgnet rundt kan chatte anonymt, https://cyberhus.dk/ung-i/aabenraa
Streetworkerne i Aabenraa, www.sspaabenraa.dk (søg under medarbejdere og streetworkere
De bedste hilsner, Brevkasseredaktøren.