Muslim
brevkassespørgsmål af
Julie
13 år
Jeg er vild med en dreng som er muslim, jeg vil også blive muslim, for at kunne blive gift med ham en dag. Hvad skal jeg gøre for også at blive muslim? Mine forældre synes det noget pjat. Jeg synes at hans religion er smuk. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at mine forældre vil synes det samme? De mener jeg skal finde mig en dansk kæreste og ikke en fra udlandet som vil have at man skal have samme tro og hvor man skal giftes. I stedet for bare at være kærester. Håber i kan hjælpe. Kærlig hilsner den fortvivlende

Svar:
Kære Julie.
Tak for dit brev, med et stort og vigtigt spørgsmål. Jeg vil dele det lidt op for at jeg bedre kan svare dig.
Allerførst ift tro: Hvad du vil tro,  bestemmer du selv. Dine forældre bestemmer ikke hvad du skal og vil tro eller hvilken religion du vælger. MEN de har retten til at opdrage dig i det som de tror er rigtigt. Det betyder at hvis de er kristne og vælger I skal i kirke, så kan de godt gøre det. Men de kan ikke bestemme hvad du tænker når du er i kirken. Tankerne og hvad du vil tro på er dine.
Det næste jeg tænker på er, Jeg ved ikke om drengen også er vild med dig? Hvis han er, ved jeg heller ikke om han kræver af dig du skal tro det samme som ham? Så jeg svarer ud fra lidt af begge dette.
Hvis han er vild med dig og ikke kræver du skal tro det samme, så er det lidt nemmere fordi du så kan give dig tid til at lære mere om hvad det er der betyder så meget for dig ift at blive muslim. Der er mange måder at være muslim på, og måske kan du være i det på en måde dine forældre også forstår? Og helt sikkert vil der også være meget du kan lære omkring det at være muslim, så du tager din beslutning på et bedre grundlag.
Hvis han også er vild med dig, og kræver du skal tro det samme som ham, så kan du jo godt det når I er sammen, fordi du jo selv bestemmer hvad du vil tænke. Men mærk nu godt efter om det for at få ham du vil gøre det, eller om I ikke kan være kærester uden sådan et ultimatum. I er unge, har hele livet foran jer, og meget kan ændre sig på kort tid når man er ung. Du kunne også spørge dig selv, om han ville gøre det samme for dig? om han vil ændre sin tro hvis du bad om det?
Der er selvfølgelig også den mulighed, at du tror at ham og hans forældre forventer du skal være muslim.
Hvis du ikke ved om han er vild med dig, så er det vigtigt at finde ud af det. I bund og grund skal han jo være vild med dig fordi du er den du er! Og ikk den som han vil have dig til at blive.
Jeg er sikker på dine forældre er bekymrede for dig, at du træffer forhastede beslutninger om noget vigtigt i livet. Som forældre kan det nogle gange være svært at forstå hvad der er vigtigt for teenagere. Jeg synes du skal starte med at invitere ham med hjem, så dine forældre kan lære ham at kende. Du skriver ikke noget om, om hans forældres indstilling til jer som kærester? Ved de noget, eller er det lidt hemmeligt?
Alt i alt, som hvis det var en dreng med samme religion og kultur som dig, så giv dig god tid. Lær hinanden at kende, mød hans forældre, han skal møde dine. Alt i alt involver dine forældre i det så meget som du kan. Det betyder noget som forældre at de ved hvem din kærester er og de kan se hvordan I har det sammen.
Teenagerperioden med kærester kan være en svær tid at være i, og især fordi de voksne ofte ikke helt forstår hvor meget det betyder, at den man er vild med også er vild med en. Derfor er man klar til at gøre alt hvad der skal til for at han også er vild med en. Her kan man altså nogle gange miste sig selv, og ens grænser kan overskrides. De kan overskrides på mange måder. Det kan være ift at være sammen, han vil noget du ikke vil og du føler dig presset til det (eks sex eller at drikke alkohol for at turde mere) Men det kan også være at være villig til at skifte tro for at få ham som er den eneste ene. At være teenager betyder at man skal lære sig selv bedre at kende, at tro på mere på sig selv og det man gerne vil. Det tager lidt tid at lære., og man skal øve sig.
Jeg håber du kan bruge noget af det jeg skriver. Jeg håber også det giver dig indblik i, både det du står i som teenager og det dine forældre står i med ansvaret for en teenager. Du er velkommen til at skrive igen.
De Bedste hilsner fra
Brevkasseredaktøren