“Knop” på skamlæber
brevkassespørgsmål af
Selena
13 år
Jeg er tretten år og har i går opdaget at jeg har fået en slags knop på min højre skamlæbe. Den sidder helt øverst og gør ekstremt ondt. Den gør ondt når jeg rør ved den, som fx at tørre mig eller lign. Den er ca på størrelse med en ært og har en lille rødlig knup, som toppen på en bums. Den hverken bløder eller læsker, gør blot ondt. Skal jeg gøre noget ved det? Går det væk af sig selv?

Svar:
Kære du,
Tak for din mail.
Ligesom vi kan få bumser andre steder på kroppen, så kan vi også få det på skamlæberne. Det er helt fredeligt. Den vil formentlig gå væk af sig selv, men hvis den bliver større eller begynder at gøre mere ondt, så synes jeg, at du skal gå til din læge med det. Nogle gange går der også hul på dem, hvor der kan komme lidt betændelse ud. Hvis det sker, er det kun godt, men det er vigtigt at holde området rent.
Venligst,
Lise