Øreringe
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej læge Jeg tog nogle øreringe ud fra mine ører for 2 dage siden. Jeg havde en bule den er inde i huden tror jeg. Jeg var lidt rød lilla artigt, men det er der ikke så meget mere. Jeg har renset det med saltvand 3 gange om dagen.Man kan ikke se den. Så jeg er bange for om jeg får en kæmpe ting på øret og har læst man kunne få en livsfarlig blodforgiftning eller slet ikke må bruge øreringe FOREVIGET. Jeg syns den føles mindre, men er ikke helt sikker. Jeg ville spørge om hvornår jeg kan tage øreringe i hvis jeg må?. Det skal lige siges det er 2 år siden jeg fik lavet mit hul i øret. Det kunne også bare være der nikkel i øreringene. Jeg ved det ikke, men de sad MEGET godt fast på den side. Har en på den anden, men er Micro. Skal også sige har mørk hudfarve, hvis det gør noget.

Svar:
Hej Anonym
Det er ret almindeligt at opleve de her buler omkring én ørering, og de kan skyldes forskellige ting.
Jeg tænker ikke du behøver være så bekymret for blodforgiftning, når du oplever at den rødlilla farve bliver mindre. Hvis du derimod oplever at det bliver mere rødt, eller at det begynder at gøre ondt/dunke så er det rigtig fint at få det tjekket hos lægen.
Hvis øreringen sad meget stramt kan det godt give noget arvæv i øreflippen, så jeg tænker at det var rigtig fint at du har fået den ud, så dit øre kan få lidt ro.
Jeg kan ikke sige hvornår du kan tage ørering i hvilket igen, for det afhænger af hvordan dit øre opfører sig. Farven skal være helt væk, men det er ikke sikkert at bulen forsvinder helt.
Når/hvis du tager ørering i igen skal du prøve at finde nogen der ikke sidder helt så stramt. Nogle har tendens til at have problemer med deres huller, og så kan det være en god idé at lade være med at bruge øreringe, men vent nu og se om ikke dit øre bliver helt normalt igen inden længe, og så kan du prøve igen, med noget der ikke strammer, og uden nikkel, for at være på den sikre side.
Mange hilsner Sander