Måske spiseforstyrrelse
brevkassespørgsmål af
Pigen der er forvirret
15 år
Hej Cyperhus Jeg er pige på 15 som ikke helt ved hvad der forgår. Når jeg spiser noget mad tygger jeg det og så spytter det ud bagefter igen, fordi så har min krop haft det som om den har spist uden rigtig at få nogle kalorier ind i sig. Jeg gør det nogle gange, og ellers vejer jeg meget omstændigt min mad af så jeg ikke får for mange kalorier. Jeg tænker meget på kalorier, men alligevel spiser jeg usundt nogle gange, altså slik og kager og sådan noget. Men så får jeg skyld følelse bagefter og spiser ikke så meget. Jeg spiser stadivæk nogle Lunde normalt men nogle gange sker de her ting. Er det tegn på en spiseforstyrrelse, eller er det bare normalt som en teenager. Dbh den forvirrede pige

Svar:
Hej den forvirret pige.
Jeg tillader mig, at komme med det kedelige svar først, som er at det ikke er sundt at "snyde" kroppen for et måltid mad.  Men om det er tegn på spiseforstyrelse? Det kan jeg ikke svare på med sikkerhed. Men det betyder ikke at det er nogle sunde spisevaner du har tillært dig og som ikke kan ændres igen.
At du skriver herinde, tolker jeg som, at du allerede er opmærksom på det og jeg skal gøre mit bedste for at besvare dine spørgsmål. Jeg tillader mig at dele det mit svar op i hhv. fysiske og psykiske faktorer.
I forhold til de fysiske faktorer, som er din alder, køn og vægt der spiller ind. Som du nok allerede ved, har du en alder, hvor er sker meget med kroppen. Det betyder at den også har ekstra meget brug for energi og energi får din krop igennem kost, søvn og motion. Det er derfor vigtigt, at får en sund og varrieret kost. Fordi kroppen er ved at udvikle sig og bruger en del energi på det, har kroppen derfor også brug for flere kalorier. Piger fra 14 år skal spise ca. 2.350 kilokalorier (9.800 kilojoule) og drenge ca. 2.800 kilokalorier (11.800 kilojoule). Det er vigtigt man som pige eller dreng får nok kaloerier, da det kan påvirke kroppens udvikling og det kan i værste tilfælde være sundhedsskadeligt.
Der er selvfølgelig intet galt i at tælle kalorier, men jeg kan blive bekymret når du skriver at du meget omstændigt vejer din mad og tæller kalorier, da man hurtigt godt kan få et usundt forhold til sin mad eller blive meget styret af hvor meget mad man må få. Som udgangspunkt er der ingen fare, hvis man blot spiser varieret og tænker over hvad man spiser. Fordi der skal naturligvis være plads til man også kan spise silk og kage engang imellem. Det hele handler om balance, når det kommer til madvarer men også ift. motion.
Det er aldrig en god idé, at sulte sig selv eller spise mindre end hvad kroppen har brug for. Gør man det, kan man hurtigt komme til at overspise senere, fordi kroppen skriger efter mad. Det er tit her, man hurtigt kan komme til at spise de hurtige og usunde madvarer. Det er derfor bedre at spise når man er sulten og spise varieret. Sundhedsstyrelsen anbefalder at man spiser ofte, men spiser mindre per gang og at det gerne er 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider.
I forhold til det psykiske parameter, som er de ting som ligger bag dine handlinger. Altså hvorfor er det vigtigt, at du vejer din mad og hvad gør det ved dig? Jeg bliver nysgerrig på disse spørgsmål, for det lyder til at kalorierne fylder en del hos dig og at det er vigtigt at du har en form for kontrol over dit kalorieindtag. Det er ingen hemmelighed, at vi lever i en tid, hvor vi nemt bliver påvirket af de sociale medier, som viser et glansbillede af hvordan man "bør" se ud. Disse billeder kan påvirke unge med et negativt selvbillede, fordi man kan få en følelse af, at man ikke er god nok, pæn nok, for tyk eller for tynd. Disse billeder på instagram kan hurtigt give et forkert billede af, hvordan de fleste normale unge mennesker ser ud.
For mange unge er det vigtigt at passe ind og man ønsker ikke at være udenfor gruppen og det er ganske normalt at gå med alle disse tanker og bekymringer. Der hvor det bliver bekymrende er hvis det påvirker dit helbred. Det er dog vigtigt at nævne at dette, kun et en mulig årsag til kontrolleret spisevaner og at der naturligvis også kan være andre årsager end denne. Hvis du kan genkende noget af det jeg skriver, og har mod på andre ændre dette kan du kontakte sundhedspersonale på din skole eller egen læge, da de har kompetencerne til at kunne rådgive og vejlede dig bedre end jeg kan.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Vh. Anja