Ønsker at dø

brevkassespørgsmål

Ønsker at dø

brevkassespørgsmål af
Adrian
9 år
Oprettet 6 år 2 måneder siden

Jeg ønsker at dø hvordan gør man

Svar:

Kære du.

Det gør mig ked af at høre, at du ønsker at dø. Når man ikke kan se andre udveje end at ende sit liv, betyder det, at man virkelig har det rigtig svært. Derfor synes jeg også, at det er rigtig flot og modigt af dig, at du skriver ind til os og fortæller det. Jeg tænker, at når du skriver til os, kan det være, at der måske er et lille håb i dig for, at selvmord ikke er vejen frem, og at der måske er noget andet du kan gøre end selvmord. For det skal du vide, at der er! Selvom det kan være svært at se - måske endda umuligt, når man har det så skidt, som du har, så skal du vide, at der er andre løsninger end selvmord.

Når man har det svært, så kan selvmord virke som løsningen på alle problemer. For mange der har selvmordstanker, er det egentlig ikke fordi de ønsker at dø, men fordi de ønsker at komme væk fra der, hvor de er nu eller væk fra hvordan de har det indeni. Måske du har det på samme måde? Og man kan måske tænke, at man har prøvet alt og der er intet, der gør det bedre. Men selvom man ikke kan se de andre løsninger, så betyder det ikke, at de ikke findes. Men jeg tror, at du skal have noget hjælp til at finde de andre løsninger, der er. Har du mon en voksen, som du har det godt med, og som du kan snakke med om det? Det kan måske være en lærer på din skole eller en vens mor eller far. Jeg tror, at det vil være rigtig godt, hvis du fortæller nogen, at du ikke er glad og faktisk ikke har det så godt. Jeg ved godt, at det kan være svært at gøre, og nogen vil måske tænke, at man ikke har lyst til at andre skal vide, hvordan man har det eller at man ikke vil blande andre ind i det. Men der findes bare så mange voksne, der gerne vil hjælpe og meget gerne vil vide, hvis man har det dårligt, så de kan gøre et eller andet for at man får det bedre. Husk på hvor sej og modig du er ved at du har fortalt os det her på Cyberhus. Det kan nemlig være godt at prøve at tænke, at når du har turde at skrive det til os, så kan det også være, at du tør at sige det højt til en.

Du har allerede taget et vigtigt skridt ved at skrive ind til os i brevkassen, så måske næste skridt kan være, at du snakker med en i chatten om, hvad du kan gøre nu, for at finde en måde at få det bedre på. Det er slet ikke meningen, at du skal gå rundt og ikke vil leve mere, og have det så skidt - du fortjener at have det godt! Så jeg håber virkelig, at du vil komme et smut ind i chatten, eller finde en voksen, du har det godt med og snakke med personen om, hvordan du har det. Du kan også altid kontakte Livslinjen, de har både chat, telefon og brevkasse, og har også åbent om natten, så de er altid til at komme i kontakt med.

Jeg håber, at vil tænke over det jeg har skrevet om, at dine tanker om selvmord måske ikke er fordi du ønsker at dø, men fordi du gerne vil have det bedre og ikke helt kan finde en måde at få det godt på. Og der er intet galt i at sige det højt, at man ikke har det godt. Så jeg håber, at du kan finde en måde at få talt med nogen om de tanker, du har.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål