Øm dagen efter sex

brevkassespørgsmål

Øm dagen efter sex

brevkassespørgsmål af
Mathilde
16 år
Oprettet 5 år 2 uger siden

Hej, min kæreste og jeg har sex. Vi begynder uden kondom som forspil og derefter tager vi så kondom på, da jeg ikk er på p-piller.

men jeg er begyndt dagen efter vi har haft sex at have sådan nogle smerter der minder om menstruations smerter, skal jeg være bekymret eller er det helt normalt?

Svar:

Hej med dig.

Det er helt normalt at blive øm efter sex. Det kan føles som menstrautionssmerter, da smerten sidder i underlivet. Oftest skyldes det, at pigen ikke har været helt klar og derfor ikke er våd nok. Det kan løses ved, at man bruger længere tid på forspillet. Det kan være ved at røre ved hinanden, at kysse og bare tage Jer god tid om at få lyst. Hvis det er svært at blive våd, fordi det kan være svært ikke at blive nervøs eller andet, så kan en god løsning også være at bruge glidecreme. Det kan købes i matas, på apoteket og ellers kan man bestille det i diskrete indpakninger på internettet. Men ellers så er kroppen lavet til at have sex ved, at der bliver mere fugtigt i skeden, der gør, at drengen lettere kan komme op og derudover kan I have sex uden at det skulle gøre ondt. Faktisk udvider underlivet sig også for at gøre mere plads til penis. Det er en helt naturlig proces i kvindens krop. Hvis I ikke har haft sex så længe, er det også helt naturligt, at kroppen skal have tid til at vænne sig til at have noget "deroppe" og det kan der faktisk godt gå noget tid, før man vænner sig til. Men mit bedste råd vil være virkelig at give god tid med forspillet. Snak gerne med din kæreste om det og fortæl, hvad du godt kan lide. Det vil helt sikkert også være noget, som han synes er frækt at snakke om.

En ting jeg lægger mærke til er også, at du skriver, at I begynder uden kondom som forspil. Her bliver jeg i tvivl om, om du ved forspil mener sex ved, at han er oppe i dig eller om du mener, at I rører ved hinanden og kysser. Jeg vil ihvertfald gøre dig opmærksom på, at hvis han er oppe i dig uden kondom, så er du ikke beskyttet mod kønssygdomme og mod at blive gravid. Der er nemlig noget kaldet præsperm, der er en form for sæd, som kommer allerede inden udløsningen. Så I bliver nødt til at have kondom på under hele samlejet for at være helt beskyttede.

Hvis du bliver ved med at opleve at få smerter efter sex på trods af, at du bliver våd nok eller bruger glidecreme, så kan det godt være en idé at gå til lægen, hvis det er noget, som du går og bekymrer dig om. Men generelt skal underlivet have tid til at vænne sig til, at der er noget andet, der også gerne vil bruge pladsen deroppe og det kan godt tage lidt tid at vænne sig til det. Hvis man går og bliver nervøs, kan det også gøre, at man spænder lidt i underlivet og så kan det gøre, at penis har sværere ved at være der og derfor kan man også blive øm. Alt i alt har du altså ikke noget at bekymre dig om.

Jeg håber, at du kunne bruge svaret.

De bedste hilsner
Signe M.

SigneMs billede
Signe fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål