Åbenbaring
brevkassespørgsmål af
Vivi
23 år
Hej. Jeg er en ung kvinde på 23 år. Jeg har en sød kæreste, hvor der bare ikke er noget at sætte en finger på. Han behandler mig ordentligt og vi hygger os sammen. Vi har snakket om at flytte sammen og også længere ude i fremtiden måske at blive gift og stifte familie. Vi har "øvet" os meget i at bo sammen, da han stadig rent faktisk bor hjemme hos sine forældre, men virkelig ofte er på besøg hos mig i min studiebolig. Men her de seneste par måneder kan jeg mærke at jeg bare ikke kan slappe af og at jeg nærmest føler mig fanget i mit eget hjem. Det er gået op for mig at jeg slet ikke har lyst til at flytte sammen, og faktisk har jeg også fået en åbenbaring om at jeg slet ikke vil have en kæreste. Jeg har det bare bedst alene og fri. Men hvordan siger jeg det lige til ham? Jeg synes jo selv jeg virker utrolig led hvis jeg bare skrider fra ham og jeg har virkelig dårlig samvittighed over det. Men jeg kan også mærke at jeg kun bliver med ham for hans skyld fordi jeg har svært ved at sige fra og få det afsluttet, især når jeg ikke rigtigt føler at han har gjort noget forkert. Jeg har prøvet at trække mig lidt tilbage og være alene nogle flere dage om ugen, men det hjælper ikke. Jeg har stadig følelsen af at jeg holder ham hen, fordi han jo gerne vil flytte sammen for alvor og udvikle forholdet, hvor jeg inderst inde bare gerne vil ud af det... Hvad gør jeg???

Svar:
Kære dig,
Tusind tak for dit spørgsmål her ind til brevkassen!
Først og fremmest har jeg lyst til at starte med at fortælle dig, at jeg synes det er mega sejt, at du har mærket efter inde i dig selv og netop har fået formuleret overfor dig selv, at du faktisk helst vil være single. Jeg kan dog sagtens forstå, at det hele samtidig også er lidt svært, og at du spekulerer lidt over, hvordan du lige får det sagt til din kæreste, særligt når han ikke helt har det på samme måde som dig. Det er nemlig helt naturligt, at det ikke føles rart at skulle gøre et andet menneske, som man måske også holder lidt af ked af det. Derfor er dine følelser med, at du kan føle dig utrolig led og have dårlig samvittighed overfor ham er altsammen fuldstædig naturligt!
Samtidig kan man også sige, at han også fortjener, at du er ærlig overfor ham, fordi ellers vil han måske også i sidste ende føle, at han bliver holdt hen, og at jeres forhold ikke længere finder sted på et ærligt grundlag, som du også selv beskriver. Det er rigtig vigtig at være tro mod sig selv, og derfor synes jeg også, at det er utrolig vigtigt, at du lytter til dine egne følelser omkring, at det er på tide at afslutte jeres forhold. Der er nok ikke rigtig nogen nem måde at fortælle ham det på, men jeg tror noget af det allervigtigste er, at du fortælle ham det på en kærlig og ærlig måde.
Jeg håber meget på, at du kunne bruge mit svar til noget!
De allerbedste hilsner fra Sara