Vægttab
brevkassespørgsmål af
En forvirret pige
14 år
Hej brevkassen.
Jeg er en pige på 14 år. Jeg syntes jeg er tyk, jeg er 167 cm (ca.) høj, og vejer 70 kg. Jeg prøver at tabe mig, men jeg ved ikke helt præcist hvordan jeg kan gøre det bedst. Jeg har flere gange prøvet at tabe mig, fordi jeg altid har været lidt tyk. Men har højest tabt mig 4 kilo på 2-3 måneder. For et år siden, derfor gav jeg op. Jeg vil høre om i har nogle råd til hvordan jeg taber mig.
Hilsen en forvirret pige

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du gerne vil tabe dig lidt og ønsker råd til dette. For mig lyder det ikke som om du er særlig meget for stor, men man er jo forskellig af bygning, så det er selvfølgelig svært at vurdere når jeg ikke har set dig :)
Hvad angår vægttab er min generelle erfaring at det handler om at lave små ændringer i sit liv som man kan holde ud på lang sigt. Det der med at gå på en intens kur hvor man ligger hele sit liv om, kan give flotte vægttab i en periode, men ofte tager man det samme på igen efter kuren er omme, så det kan være nedslående. Derfor er det som regel en bedre idé at lave små ændringer der holder i længden. Eksempler på dette kunne være at droppe smør på brødet, holde sig fra kage og slik (når man trænger til noget lækkert kan man så f.eks tage lidt mørk chocolade og nødder), være opmærksom på at spise meget fuldkornsprodukter i stedet for lyst brød, hvis pasta og lignende, masser af frugt og grøntsager.
Så skal man jo også røre sig, kost og motion går hånd i hånd. Man plejer at sige minimum hvad der svarer til 30 min dagligt, eller hvad der svarer til 1-1,5 time 3 gange om ugen. Når man skal tabe sig er det generelt en god idé at lave lidt længerevarende motion med lavere intensitet fremfor højere intensitet og kortere varighed. Man forbrænder nemlig mere fedt fremfor kulhydrat ved lavere intensitet. Eksempler på velegnede motionsformer kunne være at løbe i roligt tempo, cykle en god lang tur, hvis du har adgang til fitnesscenter kunne det være cross-trainer eller gå på nogle hold med moderat intensitet. Men al fysisk aktivitet er godt, så håndbold, fodbold og andre holdsportsgrene er også super.
Jeg håber du kan bruge mit svar..
Med venlig hilsen
Morten