Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bøjle og tandtråd
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej!
Jeg er en dreng på 14 år, der allerede har gået med bøjle i 1 år. Jeg har et spørgsmål vedr. tandtråd.
Kan jeg bruge tandtrådsnore, dem der beregnet til bøjle?
Jeg fik af vide af en tandlæge, at jeg skulle bruge det og af vide af en anden, at jeg ikke skulle... Hvad skal jeg gøre?
Da jeg en aften var i gang med at bruge tandtrådet, og så da jeg skulle til at rense mellem tænderne, så gik tandtrådet igennem det øverste del tandkødet, så kunne jeg se det fra bagsiden af tandkødet. Hvorfor gjorde det det?

Svar:
Hej
Tak for dine spørgsmål om bøjler og tandtråd.
Det er svært for mig at svare på dine spørgsmål. Jeg ved faktisk ikke, hvad "tandtrådssnore, der er beregnet til bøjle" er for noget. Er det en bestemt tykkelse tandtråd eller er det den der specielle tandtråd, der har stive ender (så man kan stikke dem igennem mellemrummene) og hvor det midterste stykke har noget skum-gummi-agtigt på, så den er ret tyk og meget blød og derfor renser godt? Og hvad betyder det du skriver: at tandtråden "gik igennem det øverste af tandkødet"? Betyder det at du "skar" dig selv i tandkødet mon? Eller at tandtråden gled langt op mellem tandkødet og tanden? Jeg tænker, at hvis det er den tykke tråd, du bruger, så kan den ikke skære i tandkødet. Det er kun den tynde, der kan det.
Så jeg må vist prøve at svare på en anden måde: som udgangspunkt er bøjler (togskinner) og tandtråd ikke nemt sammen. Tandtråden er beregnet til at glide ned (eller op) i tandmellemrummet - og det kan den jo ikke, når der er togskinner på tænderne fordi der går en ståltråd på tværs i alle mellemrummene. Derfor anbefaler jeg normalt ikke tandtråd til de, der har bøjler på. Det er simpelthen for svært. Og normalt kan man godt rense mellemrummene med en tandbørste, forudsat at man bruger den rigtigt. Det vil sige presser børsterne ind under bøjlerne og ind imellem tænderne - både oppefra og nedefra på hver tand.
Så jeg spekulerer på, om der var en speciel grund til at du har fået anbefalet tandtråd af den ene tandlæge? Måske at du har huller på vej i mellemrummene?
Mit råd til dig er at bede dine tandlæger om at forklare dig, hvad problemet er og hvorfor tandtråd er det rigtige. Bed om at de ser, hvordan du bruger tråden og spørg dem, om du gør det rigtigt? Og spørg dem om der er andre muligheder end tandtråd?
Du kan jo også spørge den tandlæge, der ikke mener, du skal bruge tandtråd om hvorfor han/hun siger det, når den anden tandlæge siger du skal. Du kan også spørge klinikassistenterne - det er normalt dem, der viser hvordan man gør og som derfor har en masse erfaringer med, hvad der kan lade sig gøre, når man har bøjler på.
Det er en del af tandplejens arbejde at forklare tingene ordentligt, så derfor kan du sagtens være bekendt at gå hen og spørge dem.
Held og lykke med at finde ud af det
Niels, tandlæge