Knæk
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej cyberhus Mit problem er at jeg "knækker" på samme måde som man knækker fingre. Jeg kan knække nakke, ryg, albueled, håndled, fingre, ankler, tæer, knæ, kæbe og ofte. Nogle gange føles det som om min arm ikke sidder rigtig, så strækker jeg den ud så den siger knæk og armen føles rigtig. Jeg er lidt hypermobil og vejer ca 5kg for lidt og dyrker ikke motion, men spiser sundt. Hvad er der galt med mig, er det farligt og hvad kan jeg gøre? Hilsen den røde

Svar:
Hej med dig
At knække leddene er noget de fleste mennesker gør i større eller mindre grad. Det er enten klik fra sener og ledbånd, eller det skyldes, at når leddet bliver strukket, bliver der skabt et undertryk i leddet, der kan give en klikkende lyd. Folk med hypermobile led har lidt større mellemrum i leddene - og de vil ofte have en større tendens til at klikke/knække end andre. Der sker ikke noget ved det sålænge der ikke er nogle smerter forbundet med klikkeriet.
Der er altså ikke noget galt med dig - og det er ikke farligt.
Hvis det generer dig meget, kan du evt. tage kontakt til din læge. Hun vil kunne undersøge dig for hypermobilitet. Hvis hun finder det nødvendigt, kan hun lave en henvisning til en fysioterapeut, der kan hjælpe med øvelse til at afhjælpe evt. smertegener.
Venlig hilsen
Jakob