Våde trusser
brevkassespørgsmål af
Katie
22 år
Hej! Det her er mega pinligt, så det er rart man kan være anonym. Men jeg har i mange år (siden 8 års alderen) døjet med at mine trusser meget hurtigt bliver sjaskvåde. Hvis ikke jeg skifter trusser 3 gange om dagen, føles det næsten som at have tisset lidt i bukserne, de bliver virkelig våde og det mærker jeg og det er vildt ubehageligt. Jeg har et problem med trusseindlæg, da jeg oplever at de altid krøller sig sammen og så hjælper de ikke spor. Så er der bind med vinger, men det er også bare lidt voldsomt at gå med bind 24/7, også når man ikke har mens… Jeg er usikker på om det er tis eller om det er udflåd, men jeg hælder til at det nok er begge dele. Det lugter heller ikke altid særlig rart… Hvad kan det være? Jeg har snakket med min veninde om udflåd, som siger at hun også kan have det meget nogle gange, men slet ikke i samme grad. Og som sagt tror jeg også noget af mit er urin… :/ Vh. Katie

Svar:
Hej Katie
Jeg kan godt forstå din frustration, og at du gerne vil finde svar på hvad det er der foregår.
Lad mig med det samme sige, at jeg ikke kan konkludere noget ud fra dine oplysninger.
Udflåd lyder i første omgang som den mest plausible årsag. Nogle kvinder producerer meget udflåd, uden at der er en sygdoms relateret årsag, men ofte vil en meget stor mængde udflåd skylles en ubalance i skeden. Den kan fx. opstå hvis man har haft svamp, en kønssygdom eller anden infektion. Men du siger også at det her har stået på siden du var otte år, og at du synes det lugter af urin. Og det kan bestemt heller ikke udelukkes at det er urin, og at dit udfordringer skyldes et problem i dine urinveje.
Min konklusion er at der ganske enkelt er for mange mulige årsager i spil til at sige noget fornuftigt om hvad det kan være. Derfor tænker jeg første skridt er at få det her grundigt undersøgt. Det vil i min optik betyde undersøgelse hos en gynækolog, og/eller en urolog, som er specialiseret i urinvejs sygdomme.
Der er god sandsynlighed for at dine udfordringer kan afhjælpes, men det kræver at man finder en årsag, og det kræver altså nærmere undersøgelse.
Jeg vil derfor råde dig til at kontakte din læge, fortælle om dine symptomer, og aftale et videre forløb.
Mange hilsner Julie