Vokse
brevkassespørgsmål af
Ano
16 år
Hey jeg er model er lige fyldt 16 år, jeg er 173 cm men håber at blive 177 er der mulighed for jeg vokser mer? Vil virkelig gerne være højre så kan gå catwalk

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit brev. Det lyder som om, at du har en del tanker omkring din højde, og om der er nogle muligheder for, at du bliver højere, så du måske kan gå catwalk. Det er ret normalt at have tanker omkring, hvor høj man mon bliver og hvornår man stopper med at vokse. Måske fylder det endda særligt meget for dig, fordi du er model og at der derfor er fokus på, hvor høj du er, og hvor høj du skal være, for at kunne gå catwalk.
På det tidspunkt hvor en pige får sin første menstruation, er der en vækstspurt. Det vil sige, at her vokser man ret hurtigt, derefter går det lidt langsommere, og omkring 14-16 års alderen er der mange piger, som ikke vokser længere. Efter en pige har fået sin første menstruation, vokser hun typisk 5-8 cm mere. Du kan altså stadig vokse efter du har fået din menstruation. Typisk vil man vokse et par år endnu efter menstrautionen starter. Du fortæller, at du lige er fyldt 16 år. Det er svært for mig at svare på, om der vil være en mulighed for, at du bliver højere end du er nu, men sandsynligheden er der. De fleste stopper med at vokse når de er kommet igennem puberteten, og det er meget individuelt hvornår puberteten stopper.
Nogle gange kan man få en fornemmelse af, hvor høj man bliver ved at se på sine forældre. Den højde man ender med at have, har nemlig blandt andet noget at gøre med genetik. Så hvis man har høje forældre, bliver man mere sandsynligt også selv høj, og hvis ens forældre er lave, er der en større sandsynlighed for, at man ikke selv bliver så høj. Så fordi ens højde afhænger af ens gener, kan man ikke gøre noget til eller fra for at ændre sin højde.
Der findes nogle formler, som kan hjælpe dig lidt på vej med at regne ud, hvor høj du cirka bliver, ved at udregne dine forældres højde. Sådanne udregninger kan du finde på nettet. Men hvis du vil have et mere sikkert svar, kan det være en idé at tage forbi din læge og få din læge til at hjælpe dig med at lave denne udregning.
Genrelt er det vigtigt at give sin krop de bedste forudsætninger for at holde sig sund og rask ved at du spise sundt og varieret, og spise nok.
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål.
De bedste hilsner fra
Laura.