Virus på IPhone
brevkassespørgsmål af
S
20 år
Hej, jeg har set porno på pornhub. men her de sidste par gange, der har der kommet et vindue op når jeg har lukket siden ned med google som giver mig en meddelese om at min iPhone er beskadiget med 13 virusser og hvis jeg ikke downloader en app fra app store, så vil den beskadige kontakter, fotos, simkort - stort set alt. Den tæller samtidigt ned fra 5 minutter. Jeg har fået den et par gange, men tænkte at nu ville jeg finde ud af hvad det er😅

Svar:
Hej S.
Jeg kan godt forstå, at du undrer dig over hvad det er for noget, der dukker op, og om det mon er alvor.
Det kunne lyde som klassisk pop-up phishing. Det er ret sjældent, at der kommer virus på Iphone, fordi det operative system, Apple bruger, gør det stort set umuligt for virus at blive spredt der. Men du kan prøve at følge den her guide, for at undgå, at den her slags side dukker op efter du har lukket browseren ned: https://support.google.com/chrome/answer/2765944?co=GENIE.Platform%3DiOS&hl=da&oco=1. Du skal i hvert fald ikke downloade den app, der står.
Nogle steder står dog, at der ikke burde dukke pop up vinduer på din Iphone. Det behøver ikke at betyde, at der er virus på, men hvis ovenstående guide ikke hjælper, så vil jeg anbefale dig at gøre følgende trin, som jeg har fundet i artiklen her: https://www.kaspersky.dk/resource-center/threats/can-iphones-get-viruses
1) Slet apps, som ser mistænkelige ud
Slet eventuelle apps, som du ikke genkender, eller som du har downloadet omkring det tidspunkt, hvor problemet opstod
2) Ryd dine data og historik
Gå til "Safari" (eller Google) under "Indstillinger". Tryk på "Ryd historik og hjemmesidedata".
3) Sluk og genstart
Hold tænd-/sluk-knappen nede, og stryg for at slukke. Hold tænd-/sluk-knappen nede igen for at genstarte. Dette kan løse problemet. Hvis problemet fortsætter, skal du gå til trin 4 nedenfor.
4) Gendan telefonen fra en tidligere sikkerhedskopi
Bliv ved med at prøve tidligere sikkerhedskopierede versioner, indtil du finder en, der ikke har et problem og er fri for malware.
5) Gendan fabriksindstillingerne
Hvis alt andet mislykkes, skal du nulstille telefonen til fabriksindstillingerne, men sørge for at sikkerhedskopiere filerne først. Det gør du ved at gå til "Indstillinger" > "Generelt" > "Nulstil" > "Slet alt indhold og indstillinger".
I min søgning fandt jeg også den her artikel fra 2017, som omtaler et problem med et pop-up vindue, der advarer om 4 virusser på ens device, og at man skal downloade en bestemt app, samtidig med den tæller ned. Det lyder lidt som det samme du oplever. Det er en lidt lang artikel, men måske du kan blive klogere på det her, hvis det ikke hjælper med de to ovenstående guides: https://sensorstechforum.com/da/system-heavily-damaged-4-four-virus-how-to-remove-it/
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe med at løse problemet.
Mange hilsner
Pernille