Vindende røber hemmelighed
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej. Jeg har en bedste vindende hun er helt fantastik. Men jeg har fundet ud af at hun har røbet en a mine største hemmeligheder til 4 andre personer. Og jeg ville ikke have at andre skulle vide min hemmelighed/ følte mig fx ikke tryg ved de personer. Hun ved ikke at jeg ved at hun har fortalt min hemmelighed. Jeg er vildt ked af det fordi jeg troede at jeg kunne stole på hende! Hvad skal jeg gøre? Skla jeg måske fordele hende at jeg ved at hun har sagt min hemmelighed? Fordi jeg frygter at hun måske siger andre ting om mig eller fortæller andre ting jeg ikke vil havde de skal vide. Jeg håbe ri kan hjælpe mig lidt her.

Svar:
Kære du
Det lyder som en rigtigt svær situation at stå i. Jeg kan godt forstå, hvis du er ked af det og forvirret over, hvad du skal gøre. Nedenfor er jeg kommet med to bud på, hvad du kan gøre. Men jeg tror, at du selv må mærke efter, om nogen af dem føles rigtige, eller om du selv kan komme på noget tredje.
Det er en mulighed, at du prøver at tale med din veninde om det og fortæller hende, at du godt ved, at hun har røbet en af dine største hemmeligheder. Jeg synes, at du skal fortælle hende om, hvordan du har det med det. At det har gjort dig vred, ked af det, skuffet, svigtet, eller at du føler dig bedraget over det, hun har gjort. Måske er hun slet ikke opmærksom på, at hun har gjort dig ked af det? Du beskriver din veninde som fantastisk, så måske det kan være, at hun har misforstået dig? Måske har hun troet, at det var okay at tale med andre om det, som for dig var en hemmelighed? Nogle gange har man ikke samme forståelse af, hvornår noget er fortalt i fortrolighed. Derfor kan det være en god idé at tale med hinanden om det, så man sammen kan finde ud af, hvad det lige præcis er, der er gået galt. Og det kan måske være rart for dig at få sat ord på, hvordan du har det med det.
Det er også en mulighed, at din veninde har fortalt andre om din hemmelighed med fuldt overlæg. Det kan være, at hun forsøgte at spille smart overfor dem, hun fortalte din hemmelighed til, det kan være, at hun bare ikke er til at stole på, eller det kan være, at hun ikke vil dig det godt. I det tilfælde synes jeg, at du skal overveje, om hun er en, du har lyst til at fortsætte med at være venner med. Selvom der kan være mange grunde til, at hun har sagt din hemmelighed videre, så kan det være svært at få den tillid tilbage, som var. Du kan prøve at spørge dig selv om, om du vil føle dig tryg nok ved hende fremadrettet til at dele nye hemmeligheder med hende? Og hvis ikke: Hvad er der så tilbage af jeres venskab, som er værd at holde fast i? Det kan være svært at bryde med en veninde, som man har holdt af (og måske stadig holder af) - men samtidig giver det plads til nye veninder, som gerne vil en det bedste.
Jeg kan godt forstå, hvis du er bange for, at hun kan finde på at fortælle flere hemmeligheder om dig til andre. Men jeg tror, at hvis I kan tale sammen om det, der er sket, på en ærlig og respektfuld måde, så forstår din veninde også godt, hvor sårbart det er at få delt en hemmelighed bag sin ryg. Jeg tror ikke, at hun vil have lyst til at gøre det igen, hvis hun kan sætte sig i dit sted og forstår, hvor ondt det har gjort på dig.
Jeg håber på alt det bedste for dig.
De bedste hilsner
Marie