Ville gerne være højere
brevkassespørgsmål af
Paula
15 år
Hej,
Jeg er en pige på 15 år der så gerne ville være 165 cm. Ligenu er jeg kun 154 cm og har fået min menstruation hvilket jo betyder at jeg ikke bliver så meget større. Hvad skal jeg gøre? Er det sandsynligt at jeg vokser 10 cm til? Håber I kan hjælpe mig.

Svar:
Hej Paula.
Mange tak for dit brev. Det er meget almindeligt at have tanker omkring, hvor høj man mon bliver og hvornår man stopper med at vokse. På det tidspunkt hvor en pige får sin første menstruation, er der som regel en vækstspurt. Det vil sige, at her kan man vokse ret hurtigt, og derefter går det lidt langsommere. Omkring 14-16 års alderen er der mange piger, som ikke vokser længere. Efter at en pige har fået sin første menstruation, vokser hun typisk 5-8 cm mere. Du kan altså stadig vokse efter du har fået din menstruation. Typisk vil man vokse et par år endnu efter menstrautionen starter. Du fortæller, at du nu er 15 år. Det er svært for mig at svare på, om der er en chance for, at du bliver højere end du er nu, men sandsynligheden er der. De fleste stopper med at vokse når de er kommet igennem puberteten, og det er meget individuelt hvornår puberteten stopper.
For det meste kan man få en fornemmelse af, hvor høj man bliver ved at se på sine forældre. Den højde man ender med at have, har nemlig blandt andet noget at gøre med genetik. Så hvis man har høje forældre, bliver man mere sandsynligt også selv høj, og hvis ens forældre er lave, er der en større sandsynlighed for, ikke selv at blive så høj. Så fordi ens højde afhænger af ens gener, kan man ikke gøre noget til eller fra for at ændre sin højde. Der findes nogle formler, som kan hjælpe dig lidt på vej med at regne ud, hvor høj du ca. bliver, ved at udregne dine forældres højde. Sådanne udregninger kan du finde på nettet. Men hvis du vil have et mere sikkert svar, kan det være en ide at tage forbi din læge og få din læge til at hjælpe dig med at lave denne udregning.
Du spørger, om der er noget du selv kan gøre, for at blive højere. Jeg ville ønske, at jeg kunne komme med en masse gode råd til, hvad du kan gøre for at vokse, men der er desværre ikke noget man selv kan gøre i forhold til sin højde. Som sagt er det, der i sidste ende bestemmer hvor høje vi bliver, vores gener. Det er selvfølgelig altid en god ide at bevæge sig, få en god og varieret kost, og sove godt om natten, så du er frisk og klar til dagen. Når man spiser sundt og godt, og får den søvn man har brug for, har vi bedre forudsætninger for, at udvikle os. Kroppen har brug for den gode mad for at udvikle sig, og søvnen giver kroppen og hjernen ro og hvile til at vokse.
Jeg håber, at det var svar på dine spørgsmål.
Mange hilsner fra
Gro.