Dømmer for hårdt
brevkassespørgsmål af
Mia
21 år
Hej!
Jeg er nødt til at sige tingene som de er, selvom det er en smule pinligt, men har brug for lidt vejledning!
Jeg har før været så forelsket i fyre, at alt ved dem bare virker vidunderligt, uanset om de har nogle skavanker. Jeg ved derfor, at jeg godt kan holde af et menneske, som ikke er perfekt. Men siden min ex-kæreste (som jeg stadig ikke helt er kommet over) forlod mig for halvandet år siden, har jeg bare været utrolig kræsen og tager konstant mig selv i at dømme fyre meget mere end nogensinde og sætte mange flere krav, hvilket gør det meget svært at blive forelsket igen. Jeg sammenligner konstant nye fyre med min ex, måske også fordi min ex var meget perfekt i mine øjne, og jeg vil ikke "nedgradere" eller bare være sammen med hvem som helst - jeg føler nemlig, jeg er nødt til at have ligeså stærke følelser for en ny fyr, som jeg havde for min ex. Hvis en ny fyr, jeg har datet er kommet tæt på mig, er det som om, jeg straks vil scanne dem fuldstændig, så jeg hurtigt kan se, om de har nogle betydningsfulde fejl/mangler, så vi ikke behøver at spilde tiden, hvor jeg førhen var meget mere åben og sagtens kunne gå på kompromis. Det gælder både personlighed, livserfaring og erhverv/uddannelse men også rigtig meget deres udseende. Jeg føler mig som jordens mest ondskabsfulde pige, fordi jeg dømmer som jeg gør og har så store krav, og på den anden side, vil jeg heller ikke gå på kompromis med mine følelser og "nøjes med" at være sammen med én, jeg ikke synes er helt igennem fantastisk.
For nylig droppede jeg en ny fyr, jeg ellers virkelig har prøvet at date efter min ex og ville ønske, jeg bare kunne holde af ham, men det var ting som fx. hans stemme (den var ret pivet), hans frisure (han var tidlig skaldet) og hans ret lille penis, der her gjorde, at jeg ikke kunne føle mig seksuelt tiltrukket af ham... Jeg har virkelig prøvet, men kan bare ikke blive tændt. Er det normalt?
Hvad gør jeg og hvad tænker du/i om min situation? :/
Mvh. Mia

Svar:
Kære dig,
Umiddelbart så synes jeg ikke, din situation lyder så unormal, og jeg har også nogle tanker om den, som jeg gerne vil dele med dig.
Du skriver, at du har forsøgt at date lidt efter din eks-kæreste forlod dig for 1,5 år siden - en ex-kæreste som du også skriver, du stadig ikke er kommet over. Det har været svært for dig at finde én, som du bliver vild med og du føler, du vælger dem fra på grund af nogle små ting.
Du kommer med et eksempel på én, som du har valgt fra, hvor du faktisk skriver, at du bare ikke er seksuelt tiltrukket af ham - selvom du virkelig har prøvet. Her vil jeg gerne lige starte med at påpege, at det altså er helt normalt ikke at være seksuelt tiltrukket af alle, selv hvis de er tiltrukkede af dig. Hvis han ikke tænder dig, og du ikke finder ham tiltrækkende, så synes jeg bestemt også, det giver mening, at du ikke bliver vild med ham. Man kan hverken fremtvinge seksuel tiltrækning eller følelser, og det er altså ikke din skyld. Og du skal altså bestemt ikke være sammen med én, du bare overhovedet ikke føler dig tiltrukket af. Man skal være sammen med dem, man er interesserede i, synes er tiltrækkende og spændende.
Der er absolut intet galt med dig bare fordi, du ikke bliver vild med hvem som helst lige nu. Især når du ikke er kommet over din ex. Det kan tage rigtig lang tid at komme videre fra et forhold, og i tiden efter sammenligner man alle man møder med den person - og ingen af dem er lige så gode. Så længe du har det sådan, så forelsker du dig nok ikke i en ny.
Mit bedste råd til dig er at tage den med ro og lade dig selv komme videre stille og roligt. En dag vil du være klar, og så skal du nok møde én, du vil forelske dig i. Lad vær med at prøve at tvinge noget frem, det er kun ubehageligt. Nyd alene tiden og lad dig selv være single. Og så vent til du møder én, du rent faktisk føler dig tiltrukket af - de hænger ikke nødvendigvis på træerne.
Held og lykke med det!
Sophie