Vild sexlyst
brevkassespørgsmål af
Mikkel
19 år
Hej, jeg har en vild lyst til at prøve at være sammen med næsten alle piger og kvinder jeg sådan kender udover familie. Bland andet lærere og klasse kammerater.
Ved ikke hvqd jeg skal gøre, tror ikke det er normalt.

Svar:
Hej Mikkel
Det er godt du spørger, når du bliver bekymret for om der er noget galt.
At have en meget stor sexlyst behøver nu ikke være unormalt. Jeg tænker det er noget som mange mennesker oplever i perioder. Vi får ret ofte spørgsmål fra unge der oplever at være helt vanvittigt liderlige, og have lyst til sex,  med stort set hvem som helst, fordi de enten har helt vildt lyst til at prøve at have sex for første gang, eller fordi det er meget lang tid siden at de har været seksuelt aktive sidst.
Nogle mennesker har en stor sexlyst lige meget om de er seksuelt aktive eller ej. Og det behøver slet ikke være et problem, men det kan det selvfølgelig godt være, hvis man synes at tankerne om sex fylder for meget, og gør at man ikke kan fokusere på andre ting, fordi man hele tiden tænker på sex.
En måde at arbejde med det her kunne være at prøve at flytte fokus, når du kan mærke at de her tanker om sex begynder at fylde for meget. Det handler om at beskæftige din hjerne på en måde der gør at tankerne ikke har samme mulighed for at vandre mod sex hele tiden.  For der hvor man lader sin tanker vandre hen, og også det der kommer til at fylde og vokse.
Det handler om at du beskæftiger dig med noget, der kræver at du er koncentreret og fokuseret. Det kunne være at spille et instrument, at dyrke noget sport, at game, at læse en god bog eller noget helt andet. Men en eller anden aktivitet der kræver at du er lige præcis så koncentreret at der ikke er plads til de her tanker om sex.
At have lyst til sex er Jo helt naturligt, og også noget som jeg tænker du skal give dig selv lov til at have. Når du kan mærke at det fylder for meget, kan du prøve at aflede dine tanker ved at lave en aktivitet. Nu foreslog jeg lidt forskelligt, men det kan jo i virkeligheden være hvad som helst. Det skal bare være noget der optager dit fokus. Og når du først har oplevet at du kan "slukke" for tankerne, når de fylder for meget, så bliver det måske også nemmere at håndtere, og knap så frustrerende at de er der?
Der er selvfølgelig også den mulighed at du kan tale med en professionel om det her, hvis du tænker at det er så voldsomt at der ikke er plads til andre tanker, og at du slet ikke har "fred" for tankerne på noget tidspunkt.
Men i første omgang synes jeg altså ikke det lyder så unormalt, men mere som nogle tanker du kan lære at arbejde med, så de ikke bliver ved med at fylde så meget.
De bedste hilsner Lukas