Vil han mon have mig tilbage?
brevkassespørgsmål af
Noelle
17 år
Hej brevkasse.
Jeg skriver fordi jeg er rigtig forvirret, ked af det og har generelt ondt i maven i forhold til tanker.
Jeg er en velfungerende pige på 17 år, som går i gymnasiet. - Sidste år var jeg på efterskole og mødte en fyr, vi var kærester i et år, i dag bor vi en time væk fra hinanden, og ser derfor ikke hinanden til hverdag. Det er godt og vel et år siden vi slog op nu, men jeg tænker stadig på ham, og for en måned siden begyndte vi at skrive sammen igen... Jeg ved bare ikke om jeg ligger for meget i det. - Han kan godt somme tider virke en smule genert og forvirret omkring hvad han gerne ville, og svarer mig med forskellige signaler, skal lige siges at han svarer mig måske en gang i timen. - Indeni har jeg det som en rutsjebane, men jeg tænker kun på ham... Det virker som en ulykkelig kærlighedshistorie, men for mig virker det underligt at han indimellem har tid til at se mig, men så kan han ikke alligevel. - og nu har han "travlt" de næste mange weekender.
Jeg har helt grundlæggende brug for et råd, og måske en masser erfaringer omkring det med hvordan drenge tænker i den alder, og hvorfor nogen skjuler følelserne på den måde.
Håber inderligt i vil hjælpe mig vi så gerne have ham tilbage - hvad gør jeg?????
Mvh

Svar:
Kære Noelle,
Den der kærlighed, den er ikke altid let, og det er godt, at du skriver til os. At være forelsket kan både give sommerfugle i maven og ondt i hjertet, og jeg forstår godt, at du er forvirret.
Det kan være rigtig svært at slippe en ekskæreste, især hvis der stadig var nogle følelser, som du ikke var helt færdig med, da I slog op. Du skriver ikke noget om hvorfor I slog op eller hvordan det var, men det lyder til, at du er klar på, at I skal prøve at finde sammen igen. Uanset hvor meget jeg gerne vil kunne svare dig på, om han tænker det samme - så kan jeg ikke give dig et klart svar. Jeg tænker, at der kan være flere forskellige ting, som han tænker, og hvilken der er den rigtige (hvis én af dem er det), ved jeg ikke, men jeg vil alligevel give dig nogle bud.
Han kan være i tvivl om, hvad han føler for dig. Måske er han ikke helt så langt som dig i sine overvejelser og følelser. Det kan være, at han er lidt mere afventende og lige vil se tingene an, før han kaster sig ud i at give fuld gas med at flirte og vise dig, hvad han vil. Det kan også være, at han slet ikke har tænkt så meget over, at I skriver sammen igen og om det kunne betyde, at noget særligt kan være ved at ske imellem jer.
Han kan være vild med dig, men ikke sikker på om du er vild med ham. Hvis han er lidt genert og tilbageholdende, vil han måske være forsigtig med at vise sine følelser. Måske blev han såret, da I gik fra hinanden, og derfor er han bange for at åbne op igen. Hvis du sender lidt uklare signaler, fordi du også er usikker på ham, kan det være med til at han holder sig tilbage og måske spiller lidt cool ved at aflyse aftaler eller pludselig have travlt. Prøv at tænk over, hvilke signaler du sender, og om de er tydelige for ham.
Han kan være videre men synes at I har god venne-kemi. Han ser jer udelukkende som venner, men er glad for at I snakker sammen igen, fordi han synes, at du er sød, bare ikke så sådan en kærestemåde. Måske er han lidt kølig og holder afstand for at være sikker på, at du ikke kommer til at lægge nogle følelser i det, som han ikke kan gengælde.
Han kan være vild med dig, men kan ikke finde ud af at udtrykke det. Han kan være lige så optaget af dig, som du er af ham, men han har måske svært ved at vise/sige det. At han ikke svarer så ofte eller har meget travlt kan være helt reelt og rigtigt nok, og det behøver ikke betyde, at han ikke er interesseret i dig på en romantisk måde. Det er ikke altid drenge tænker så meget over, hvordan piger oplever ting. En lille ting i hans verden, kan være en stor ting i din verden (f.eks. at han kun svarer 1 gang i timen).
Det allerbedste (og eneste) du kan gøre er at spørge ham direkte. Det er vildt angstprovokerende, jeg ved det, men hvis du vil have et klart svar og ikke gå med en ondt-i-maven-forvirring, så er der ikke andet for. Ved at spørge ham finder du også ud af, om du lige nu spilder tiden ved at tænke, at I kan blive til noget igen eller om I ikke bare skal ses, så I kan nyde hinandens selskab igen. Du kan også vente og se tiden lidt an - måske være mere tydelig og se, hvordan han reagerer. Men bare at vente 1 dag kan føles som 1 år, når man venter på at få afklaret om den anden har følelser for en. Mit råd vil derfor være, at du skal tage springet - vær modig og gå først.
Jeg håber, at du får ham tilbage, og at du kan bruge mit svar.
Kram fra Ulrikke