Hjælp???
brevkassespørgsmål af
Ellers tak
16 år
Hejsa. Jeg ved simpelthen direkte ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har altid haft lidt problemer med hurtigt at blive frustreret og sur, bare lige som lidt baggrunds info Men, altså, ja. Til pointen Jeg har en super mega fantastisk kæreste, ik? Og vi spillede GTA tidligere, hvor han forsøgte at lære mig at “drifte” (noget bil-relateret.) Det er jo egentligt i sig selv super sødt, altså at han gerne vil lære mig ting, men problemet er bare at det er super super svært, især fordi jeg er lidt langsom når det gælder nye ting (og så har jeg kun haft en computer i en måned så det er sådan HELT NYT.) Det, at det er så svært, får mig til at føle mig dum, hvilket fører til frustration og måske en del vrede. Jeg har svært ved at sige fra, så i stedet for bare at sige at jeg vil have en pause eller vil lave noget sndet, sidder jeg bare og bliver mere og mere frustreret, hvilket ender i et “udbrud”… jeg råber ikke, men giver op og bliver stille og har sådan en sur tone (?) i stemmen, og det ender altså med at gå ud over min kæreste. Han har bare helt givet op på at hjælpe mig nu hvilket jeg reelt set godt forstår (selvom det nasser at han gav op på mig), og har også bedt mig prøve at styre mit temperement, fordi det faktisk tit går ud over ham. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre? Altså, jeg vil selvfølgelig super super gerne rette op på det, eftersom jeg virkeligt hodt kan lide ham, men jeg aner bare ikke hvordan jeg skal få migselv til at calm Down? Fordi jeg kan være sur og frustreret i timevis over noget så småt og uden at tænke over det, lade det gå ud over ham, og det går bare ikke Hjælp, har I/du nogle metoder jeg måske kan prøve, så jeg ikke bliver så sur? Eller så jeg i de mindste ikke tager det ud på ham?

Svar:
Kære Læser
Først og fremmest vil jeg gerne sige tak for at dele dine følelser og udfordringer. Det er virkelig modigt af dig at gøre det. Det er tydeligt, at du ønsker at forbedre situationen, og det er det første skridt i den rigtige retning.
Når det kommer til frustration og vrede, er det helt normalt, at vi alle oplever det fra tid til anden. Vi har alle tidspunkter, hvor det kan være svært at styre sit temperament og følelser. Det vigtigste er at finde sunde måder at håndtere disse følelser på. Jeg har fundet nogle forslag, der måske kan hjælpe dig:
Anerkend dine følelser:
Først og fremmest er det en god ide at acceptere, at det er okay at føle sig frustreret eller sur. Når du anerkender disse følelser, kan det være lettere at arbejde med dem.
Tag pauser:
Hvis du mærker frustrationen bygge sig op, så prøv at tage en kort pause. Gå væk fra situationen i et par minutter, træk vejret dybt og forsøg at berolige dig selv. Det kan være gavnligt at skabe fysisk afstand for at give dig tid til at samle tankerne og genfinde roen.
Kommunikation:
Fortæl din kæreste om dine følelser og udfordringer. Åben kommunikation er nøglen. Forklar, hvordan du føler dig, og at du arbejder på at forbedre det. Dette kan være med til skabe en gensidig tillid, men giver også din partner mulighed for at forstå din proces med selvudvikling og støtte dig på din vej mod en sundere håndtering af følelserne.
Find alternative aktiviteter:
Hvis du føler, at en aktivitet, som at spille GTA, udløser din frustration, så prøv at finde andre aktiviteter, I kan nyde sammen, hvor der ikke er så meget pres. Her kan I evt. udforske nye og mindre udfordrende aktiviteter og samtidig skabe sjove og positive oplevelser sammen.
Mindfulness og afslapningsteknikker:
Prøv nogle mindfulness- eller afslapningsteknikker. Dyb vejrtrækning, meditation eller endda en kort gåtur kan hjælpe med at berolige dit sind. Disse kan være med til at åbne op for indre ro, hvilket giver dig mulighed for at reflektere og genoprette balancen, så du bedre kan tackle udfordringer og stressende situationer.
Selvreflektion:
Tag tid til at reflektere over, hvad der specifikt udløser dine følelser. Jo mere du forstår om dine reaktioner, desto lettere bliver det at håndtere dem.
Husk, det er en proces, og det er okay at tage små skridt. Det er også vigtigt at rose dig selv for de fremskridt, du gør. Jeg håber på, at du kan finde sunde måder at håndtere dine følelser på, og ønsker dig al held og lykke.
De bedste hilsner
Kasper