Vi kan ikke mærke noget under samleje
brevkassespørgsmål af
Jasmin
15 år
Jeg har fået en sød kæreste og vi er blevet sexuelt aktive. Vi har dog begge to et problem og tilsammen giver det et lidt større problem. Min kæreste har en meget lille pik. Samtidig er jeg meget vid forneden og bliver meget våd så det er lissom et "badekar" dernede. Det betyder at ingen af os faktisk kan mærke noget ved samleje. Min kæreste knepper mig gerne for et syns skyld et lille stykke tid for det gør man jo lissom men så tager han den ud for vi mærker alligevel ikke noget og så ligger vi bare ved siden af hinanden og han få hj og jeg få finger på klitten indtil vi kommer. Det er jo også fint nok men det er bare iriterene at vi ikke mærker noget når han knepper mig men det er der vel ikke noget og gøre ved?

Svar:
Hej Jasmin
Først og fremmest kan det måske være rart for dig og din kæreste at vide, at det bestemt ikke er unormalt at opleve, at man nogle gange under samleje kan få en følelse af, at man ikke kan mærke sin partner. Det kan være, at man kan mærke hinanden til at starte med, men at man undervejs kan blive for våd, være for bred eller for lille, så man ikke mærker lige så meget. Det sker faktisk for rigtigt mange par - uanset størrelse.
Du kommer selv i dit brevkassespørgsmål med nogle bud på, hvad der kan være udfordringen for jer. Jeg vil i det følgende prøve at komme med nogle forslag til løsninger på det.
For det første skriver du, at noget af problemet måske kan skyldes, at din kæreste har en lille pik. Nogle mænd bruger en penisring og oplever, at det kan få pikken til at virke større. En penisring fungerer nemlig på den måde, at den forhindrer blodet i at strømme fra pikken. Det betyder, at pikken forbliver stiv i længere tid og for nogle mænd også, at pikken synes større. Hvis I har lyst til det, kan I overveje, om det kunne give mening for jer at afprøve det.
Dernæst skriver du, at noget af problemet måske kan handle om, at du er vid forneden. Det er sådan, at skeden kan udvide sig, når man er seksuelt ophidset - og det er måske det, du oplever som, at du er vid forneden. Derfor er det som udgangspunkt kun et godt tegn, at du oplever det. Det er helt naturligt, og der er ikke noget, du kan gøre noget ved. Når det så er sagt, kan det måske hjælpe at træne din bækkenbund. Det kan du gøre ved fx at lave knibeøvelser. Det kan måske være med til at give dig lidt mere kontrol over dine muskler i underlivet, og måske kan det hjælpe jer til at mærke hinanden mere, hvis du kan spænde musklerne i skeden op, når I har sex.
Og til sidst skriver du, at du bliver meget våd, og at det også kan være en grund til, at I ikke kan mærke hinanden lige så godt. Det er dog også kun et godt tegn, at du bliver våd, for det tyder på, at du er ophidset. En mulighed kunne derfor være, at I tager pauser undervejs, hvor du kan tørre dig. Det kan også være, at du kan få finger, så du ikke bliver stimuleret lige så meget, som når I har sex. Det kan måske hjælpe til, at du føler dig lidt mindre våd. Så kan I se på, om det kan gøre en forskel for jer.
Det er også vigtigt for mig at fortælle dig og din kæreste, at der er mange måder at have sex på, som ikke er penetrationssex. Man kan stimulere hinanden med fingre, munden eller genstande (så som sexlegetøj). Det er faktisk kun fantasien, som sætter grænser. Måske kunne I afprøve nogle af de mange andre måder at være sammen på, hvis det bare ikke fungerer for jer med penetrationssex?
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Hvis du har flere eller andre spørgsmål, er du velkommen til at skrive herind igen.
De bedste hilsner
Marie