Venner?

brevkassespørgsmål

Venner?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 2 måneder 2 uger siden

Hey jeg er en 15 årige pige og jeg føler mig utrolig ensom. Jeg føler ikke rigtig der noget lys for den meget mørke tunnel jeg i lige nu hvilket også nok gør det svært at skrive det her så håber i kan bærer over med det måske er lidt sjusket. Jeg har lidt altid været den der backup friend der har været en del af grupper hvor der måske var 3, 5 eller 7 mennesker så det svært ikke at føle sig lidt som en backup. I min klasse er der lidt to pige grupper en med 4 i hver og så der lidt bare mig, grupperne er meget forskellige og jeg føler mig ikke hjemme i nogle af dem. Den ene gruppe er noget til druk og fest hvilket jeg faktisk også gerne ville men jeg bliver altid ramt af kommentaren når jeg spørger hvad de skal i weekenden hvor de så siger at de ikke skal noget men det ved jeg jo de skal når de snakker meget højt om det og sender videoer til mig fordi de åbenbart er blevet for fulde. Mandag morgen efter festen så siger de måske undskyld for videoer og billeder de fik for meget at drikke og grunden til vi ik inviteret dig var fordi at du ik svaret (har aldrig fået en besked) Den anden gruppe er meget stille og rolig de er alle sammen lidt mere generte i det og jeg føler mig faktisk bare ikke på det level de på. De ville næsten aldrig lave noget i weekenden og hvis jeg spørger så siger de at de for trætte hvilket også er fair men nogle gange så ser jeg at de på café eller taget afsted uden at spørger om jeg ville med, hvor de så siger “vi troede du hængte ud med de andre” som de by the Way virkelig ik kan holde ud. Nogle gange føler jeg de gør lidt grin med mig. Fordi jeg er en meget basic typisk dansk pige med jakker og sko som alle har, hvor de meget typerne der gør grin med folk omkring det med jeg ikke skiller mig ud så nogle gange får jeg er bliver ramt af en kommentar med “ej gud hvor er du basic med den taske” eller “ej du ligner jo alle andre”. Okay det her lyder også bare dumt nu men jeg føler mig virkelig ikke tilpas i både min klasse, skole og generelt bare i kommunen da alle lidt kender hinanden så alle har lidt en gruppe er lagt og her er jeg der bare lidt og har ik rigtig det ene eller det andet. Føler mig bare til pynt Har i nogle råd til sådan en som mig der føler sig ensom og ikke helt passer ind men samtidige gør det og så overhovedet heller ikke fordi jeg ved at være godt træt af ik at have nogle at lave noget med.

Svar:

Kære søde du.

 Hvor er jeg glad for du har taget dig til til at skrive ind til os her i brevkassen, det er rigtig stærkt gjort af dig, jeg skal prøve at hjælpe dig så godt som jeg kan.

 Når jeg læser dit brev lyder det virkelig til du føler dig trist og ærgeligt over situationen og at du ikke rigtig føler dig tilpas i din klasse og de sociale fælleskaber. Det er helt forståeligt, at det kan være svært at føle sig inkluderet og have en følelse af man hører til, når man føler sig som en "backup friend" eller ikke rigtig passer ind i nogen af de eksisterende grupper.

 For at give dig bedst muligt svar vil jeg liste nogle foskellige råd, der måske kan hjælpe dig med at tackle din ensomhed og din følelse af ikke-at-høre-til:

 Vær åben overfor noget nyt: Selvom det kan være skræmmende og grænseoverskridende, så prøv at være åben overfor nye mennesker og muligheder. Tag fx initiativ til at starte samtaler- hvis ikke med dem fra din klasse så måske fra en hobby du går til eller nogen andre du ser. Evt inviter folk med hjem, eller deltage i nye ting/hobbyer hvor du kan møde nye fælleskaber. Jeg ved dette kan føles lidt akavet i starten, men hvis du også presser dig lidt selv til at møde nye mennesker så vil du måske kunne finde nogen du vil kunne blive gode venner med. Hvis det i starten er for grænseoverskridende med at møde nye mennesker fysisk kan du evt prøve at se dig om online efter nogen muligheder, hvor du kan prøve at skrive med folk. Husk at være forsigtig der og vær sikker på du snakker med den rigtige person, og der er hvem de siger de er, for online kan man nemt gemme sig bag falske billeder fx.

 Hvad gør dig glad?: Fokuser på dine interesser og det der gør dig glad, og deltag i ting eller tag i klubber, hvor du kan møde mennesker med evt lignende interesser. Dette kan være en god måde at opbygge nye venskaber på, da du vil være omgivet af mennesker, der måske deler dine interesser.

 Ræk en hånd ud: Det er vigtigt at huske, at du ikke skal sidde alene med dine følelser. Jeg vil derfor anbefale at du søger støtte fra en anden ven/veninde, et familiemedlem eller måske noget studievejlledning, de kan hjælpe dig med at håndtere dine følelser og måske hjælpe med at finde måder så du bedre kan blive indkluderet i et fælleskab.

 Vær dig selv: Dette lyder måske lidt som en kliché, men prøv at vise dit sande jeg og vær ægte i dine interaktioner med andre. Det kan være fristende at forsøge at passe ind eller ændre sig selv for at være mere som de andre, men det er vigtigt at huske, at det er okay at være sig selv. Du skal ikke være på en bestemt måde for at please andre, for det vil kun gøre dig mere ked af.

 Jeg vil runde mit skriv af med at minde dig om, at ensomhed er svær følelse, og samtidig også noget de fleste mennesker oplever. Der er intet i vejen i at føle, at man ikke hører til i korte perioder af livet. Der er altid andre muligheder for at finde nye fællesskab. Vær tålmodig med dig selv og tag små skridt ad gangen, hvis du forsøger med nogen af de muligheder jeg har listet vil du helt sikkert før eller siden finde nogen nye venner/veninder og din plads i et nyt fælleskab.

 Håber mine råd og svar kan hjælpe dig og jeg vil sende en masse positiv energi i din retning

 Venlig hilsen Kylie.

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål