Kød
brevkassespørgsmål af
Siv
17 år
Er det rent helbredsmæssigt sundest hvis vi mennesker spiser kød? Har vi brug for kød? Er det (u)sundt at være vegetar/veganer? Jeg har hørt nogen sige at vi har brug for kød fordi det har ligget til os meget længe at spise kød, er det sandt? På samme tid har jeg hørt veganere sige at vi kan få det vi har brug for på anden vis end kød. Jeg har ofte oplevet at møde veganere, som er meget tynde og nærmest ser syge og trætte ud. Er det indbildning eller kan der være noget om det hvis man lever vegansk igennem længere tid fx? Hvad er fordele og ulemper ved både at spise kød og leve vegansk? Vh. Siv

Svar:
Kære Siv.
mange tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg tænker du vil støde på rigtig mange der har de samme tanke og spørgsmål som dig, og dermed også finde lige så mange forskellige holdninger.
Jeg er ikke uddannet ernæringsekspert og jeg vil derfor ikke have et entydigt svar på dine spørgsmål, men vil opfordre dig til selv at søge lidt viden omkring emnet inden du tager en endelig beslutning.
Kød er generelt meget proteinrigt og rødt kød indeholder bl.a. jern. Hvilket kroppen jo har brug for. Men hvis du virkelig sætter dig ind i kostens sammensætning vil du også kunne opnå de ting du har brug for i en vegansk kost. Dog tror jeg mange hopper lidt uforberedte ud i det og derfor ikke får sørget for at de får dækket deres vitamin, mineral og protein behov osv, gennem den veganske kost.
Min holdning er generelt at man skal spise varieret og sundt og dermed lidt af det hele, og så huske at alting er med måde.
Håber du kunne bruge svaret til lidt, mvh læge Julie B