Veninde invitere

brevkassespørgsmål

Veninde invitere

brevkassespørgsmål af
Zach
13 år
Oprettet 3 år 8 måneder siden

hej

Så min veninde lad os kalde hende Camilla og jeg er gode venner men hun invitere altid vores anden veninde lad os kalde hende Katrine men nogle gange føler jeg at Camilla og Katrine bare vil være dem sammen eller jeg føler at jeg bliver holdt udenfor.men hvordan fortæller jeg dem det? jeg vil ik have at de bliver sure eller noget.

Hvordan fortæller jeg dem det bedst muligt????

Svar:

Hej Zach

Det er virkelig ubehageligt at føle sig udenfor og fravalgt. I en vennegruppe på tre kan der let opstå situationer, hvor én i gruppen kan føle sig fravalgt. Det kan eksempelvis være i skolen, men også i fritiden. Derfor tænker jeg, at dit initiativ om at tale med Katrine og Camilla er rigtig godt.

I vennegrupper på tre er det meget vigtigt, at man skaber en åbenhed, så alle kan fortælle, hvordan de har det. På den måde kan man undgå, at der opstår splid i gruppen. Camilla og Katrine er måske slet ikke klar over, at du føler dig fravalgt. Grunden til, at Camilla og Katrine ofte er sammen kan muligvis skyldes, at de engang imellem har brug for at snakke om nogle pige-ting. Selvom det er tilfældet, er det stadig vigtigt, at du fortæller åbent om, hvordan det føles for dig. På den måde vil I kunne skabe en åbenhed om tingene, så både Camilla, Katrine og dig i fremtiden vil kunne snakke åbent om det, hvis I føler jer udenfor.

Du skriver, at du helst ikke vil gøre dem sure. Det kan være svært at forudse andres reaktion, men jeg tænker, at du kan prøve bringe emnet på banen på en positiv måde. Du kunne fx starte med at fortælle dem, at jeres venskab betyder rigtig meget for dig. Derfor har du lyst til at være mere sammen med dem. Dernæst kan du fortælle, at du har lagt mærke til, at de er meget sammen for tiden. Du kan spørge ind til, hvordan det kan være, at de søger hinandens selskab meget og fortælle, at du nogle gange føler dig udenfor.

Jeg tænker, at du bør vælge et tidspunkt, hvor I er sammen alle tre. På den måde sikrer du, at I får snakket alle tre, og at pigerne hører det samme.  Hvis du taler med pigerne på tomandshånd risikerer du, at den anden pige føler sig udenfor og får alle sine informationer fra den veninde, du har talt med. Det kan nogle gange skabe lidt problemer.

Det er meget modigt af dig, at du vil fortælle pigerne om, hvordan du har det. Det viser, hvor meget du holder af dine veninder for det kræver meget at fortælle åbent om sine følelser og gøre sig sårbar.

Jeg håber, du får en rigtig god snak med pigerne, som kan bringe jer tættere sammen.

De bedste hilsner Emilie

Emilies billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål