Bange for, at jeg aldrig finder nogen
brevkassespørgsmål af
T
19 år
Kære brevkasse, jeg er en snart 19-årig pige, der til daglig går på gymnasiet. Jeg trives rigtig godt på mit gymnasie, jeg har en skøn og stille pg rolige klasse, hvor jeg føler mig set og hørt, som den jeg er! Det der er min bekymring/“problem” så og sige er, at jeg er så rædselsslagen - helt ind til maven, om jeg nogensinde kommer til at finde en kæreste - en at være sammen med. Jeg er bestemt ikke den mest sociale anlagte person - jeg har min lille klikke bestående af et par piger fra klassen, hvor vi engang i mellem (ikke særlig tit, da tiden ikke er der) ses hjemme ved en af os og får os noget at drikke. Vi tager ikke videre ud i byen eller andet, bare helt nede jorden stille og roligt. Det jeg primært bruger min tid på er faktisk udelukkende skole, skole og atter skole. Jeg går ekstremt meget op i min skole - dog skal det siges, at det ikke er i den grad, at det er skadeligt for mig, men jeg presser Selvfølig stadig med selv, men intet alarmerende. Jeg får og stræber efter topkarakterer, idet jeg har store mål for min videre uddannelse, som kræver et tårnhøjt snit. Derfor bruger jeg flere timer dagligt på skolearbejde derhjemme. Hverken tid eller overskud er der til meget mere efterfølgende. Rigtig mange på mon alder - hvis ikke yngre, er i et forhold, lg det synes jeg lyder helt vildt skønt, og jeg vil også SÅ gerne have en at dele mit liv med. Først og fremmest aner jeg ikke hvordan? How to do it? Helt seriøst hvis vi blot tager et eksempel fra nogen på min årgang på skolen, så er de ikke interfererede. Nej, keg har ikke spurgt dem direkte, mwn kan sku godt mærke, at det er et nej-tak herfra. Fair nok. Men hvad og hvordan gør jeg så? Det er ikke fordi jeg bage skal finde nogen, for bare at være sammen med en. Overhoved ikke. Men jeg vil så gerne finde en, og der har da været flere, som jeg syntes var super sødd, og noget jeg faktisk godt gad. Fx nogle af mine forældres venner har jævnaldrende børn. Jeg er seriøst ALDRIG haft nlget med bogen. Overhoved. Hverken skrevet eller bare haft en form for mimik in real Life. Om det er mig sen er gal med ved jeg ikke. Helt hånden på hjerte både af hvad jeg ser/føler, men tildels også får af vide, så er jeg en meget klog, kvik og viljestærk pige. Jeg er køn - sige familie og venner, men det ved jeg ikke helt. Jeg er nok en meget solid middel - jeg er ikke den hotte, men jeg er heller ikke “grim” (hvis I forstår, hvad jeg mener ;). Jeg ved ikke om det bare er dumt eller hvad, men jeg er så bange for, at jeg aldrig får en kæreste. De veninder, der allerede er i et forhold, siger alle, at det er drengen der har taget det første skridt. Men der er ingen, der på nogen måde, har bare forsøgt at vise interrese i mig, og det gøre mig ekstremt bange og ked af det. Jeg ved, at jeg kun er 19, og ikke skal stresse mig over det - og det gør jeg ærligt heller ikke, men jeg er bange. Den her angst om jeg nogensinde vil blive elsket og elske er enorm, og fylder en del - især pt efter min yngre søster “allerede” har fået en kæreste. Håber ikke det er blevet et alt for kludret sprørgsmål, og at I forstår, hvad jeg mener. På forhånd mange tak!

Svar:
Hej T,
Tak for at dele dine tanker, som jeg slet ikke synes er dumme. Kærlighed er en vigtig del af livet, men for mange kan det godt være bøvlet at komme i gang. Måske kan det hjælpe en smule på angsten at vide, at der faktisk er mange på din alder som aldrig har haft en kæreste, f.eks. viste en undersøgelse for nylig, at 42% af unge på din alder endnu ikke havde haft sex. Jeg kan selvfølgelig ikke sige præcis hvorfor du ikke har haft en kæreste endnu, men jeg vil gerne dele mine tanker om hvad du kan gøre hvis du gerne vil have lidt mere erfaring. Forhåbentlig er der noget af det, som passer til din situation.
Først vil jeg gerne sige, at jeg er sikker på at det ikke er dit udseende eller din personlighed den er gal med, selvom jeg sagtens kan forstå at du kommer i tvivl. Når jeg siger det helt uden at have mødt dig, er det fordi, at det virkelig sjældent er udseende eller personlighed der er en forhindring for at få en kæreste. Særligt smukke eller søde mennesker får måske ekstra mange tilbud, men for de fleste mennesker, er det afgørende for at få en kæreste, at sætte sig i nogle situationer hvor flirt og kærlighed har let ved at opstå. Du er meget fokuseret på skolearbejdet, og det er super sejt, men det har måske ikke efterladt så meget mulighed for at være heldig med kærligheden.
Du lyder som en pige der kender dig selv ret godt, og som arbejder målrettet efter at komme ind på den uddannelse du gerne vil. Udover at det er sejt, er det faktisk også et godt udgangspunkt for at være en god og sjov kæreste, fordi du har dine egne interesser og værdier. Samtidig er det evner du kan bruge til at få lidt mere gang i kærligheden, for jeg tror nemlig, at det vil være en god ide at arbejde lidt mere målrettet på sagen. Her tænker jeg ikke, at du nødvendigvis skal sætte dig et mål om at du vil have en kæreste, men bare et mål om at få mere erfaring med at flirte og prøve dig selv af overfor drengene. Hvis du først kommer i gang med det, er sandsynligheden for at du får en kæreste også meget større.
Jeg tror mange kan genkende din tvivl om hvordan du skal gribe det an, når nu det ikke bare er lykkedes af sig selv. Man kan godt blive usikker på sig selv, men der kan det måske hjælpe at lægge følelserne lidt til side, og i stedet tænke ret praktisk omkring, hvordan du får skabt nogle flere muligheder for at kærligheden kan opstå. Jeg har tre bud på ting du kan gøre:
Prioriter kærligheden
Ja, det lyder som en kliche, men du skal måske overveje, hvordan du skaber tid og overskud til at møde og være sammen med nogen. Jeg vil ikke sige til dig, at du skal prioritere skolen mindre, for det er jo også vigtigt. Men overvej om der er nogle eftermiddage, aftener, eller weekenddage, hvor du kan lave ting der får dig i kontakt med nye mennesker. For når du møder nye mennesker, er der også større sandsynlighed for at finde din fremtidige kæreste.
Gør noget nyt
Det meste af din tid går med skole og veninder, og der vil det nok være en god ide at kaste dig ud i noget nyt. Måske kunne dig og veninderne tage videre i byen, til fest eller koncert når I mødes. Hvis du ikke er vild med mange mennesker og larm, kan du også prøve at finde tid til at arbejde eller at gå til noget, hvor der både deltager piger og drenge. Det skal selvfølgelig være noget som interesserer dig, men det kunne f.eks. være frivilligt arbejde på et kultursted eller en festival. Det kunne også være en sport som roning eller klatring. Endelig kan du også overveje dating apps, som kan være et godt sted at møde potentielle kærester, men det er måske rarere at starte med noget hvor fokus ikke kun er på dating. Uanset hvad du kaster dig ud i, kan du fjerne lidt af presset på dig selv, ved først og fremmest at tænke på at have det sjovt og være åben overfor dem du møder.
Vis interesse
Dine veninder siger at det er som regel er drengen der tager det første skridt, og det er måske også sådan traditionen har været, men som pige kan man sagtens tillade sig at tage initiativ. Hvis du møder nogen, eller allerede kender nogen, du synes er sød, kan det være så simpelt som at starte en samtale og se hvor det fører hen. Nogle gange er det nok at vise interesse og give ham mulighed for at lære dig at kende. Du kan også tage mod til dig, og spørge om han vil være med til at lave noget en dag. Det er lettest hvis du vælger noget der falder naturligt ind i samtalen. Hvis I f.eks. taler om film, kan du spørge om han vil være med til at se en film en dag. Hvis han fortæller om noget han interesserer sig for, kan du spørge om han vil vise dig det en dag. Det er jo let for mig at foreslå, og måske knap så let at gøre i virkeligheden, for det kan godt være skræmmende at tage initiativ og risikere en afvisning. Men måske kan det hjælpe lidt at tænke på, hvad der er det værste som kan ske. Du kan få såret stoltheden, men du er stadig den samme kloge, kønne og viljestærke pige som før -måske endda lidt mere modig end før, fordi du tog en chance.
Nu har jeg fokuseret meget på hvad du kan gøre for at få en kæreste, men til sidst vil jeg gerne tilføje, at du skal gøre det som giver mest mening for dig. Du har lyst til at få en kæreste og så skal du selvfølgelig bare gå efter det. Men hvis du synes det giver mere mening at fokusere på andre ting eller hvis du alligevel ikke føler dig helt klar, er det også helt ok, du skal nok nå det. Det vigtigste er at du glad for dit liv og den måde du bruger din tid på.
Jeg håber du kan bruge mit svar, husk at du altid kan skrive igen!
Mange hilsner ,
Marie