Veninde med selvmordstanker
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg er en pige på 16 år, og min veninde har i et par år nu haft en del psykiske problemer. Det startede som en spiseforstyrrelse og ledte så senere videre til angst og depression og er nu i selvmordstanker. Jeg er nu nået til et punkt, hvor jeg bare går og venter på, at det går galt for hende. Hvilket jeg godt hundrede procent ved, hverken er sundt for hende eller for mig. Jeg synes selvfølgelig, at det er helt enormt synd for hende, men samtidig synes jeg også selv, at det er helt vildt frustrerende, fordi at jeg ikke kan gøre noget konkret for at hjælpe hende. Jeg kan være der for hende, og vise hende, at jeg elsker hende, men det virker bare ikke som at det er nok. Jeg har virkelig lyst til at snakke med hende om det, men hun føler ikke, at hun er det værd at få min hjælp, og samtidig vil jeg også bare gerne have, at hun har det rart når vi er sammen. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre, og det gør også mig helt enormt ked af det, at jeg ved, at hun har det sådan. Ved ikke helt om jeg håber på et konkret svar, men havde bare brug for at komme ud med det.

Svar:
Kære dig
Det lyder til at du har rigtig meget omsorg for din veninde, og at du lige nu gør en stor indsats for at vise hende at hun er elsket. Det er virkelig flot af dig, og jeg kan godt forstå at det føles både frustrerende og hårdt når det ser ud som om at det ikke virker.
Din veninde har det rigtig svært lige nu, og når man har det svært, så kan det være meget vanskeligt at tage imod hjælp fra andre. Som du selv skriver, så føler hun ikke at hun er værd at hjælpe, og jeg forestiller mig at hun, lige nu, er sin egen værste fjende. Alle de ting du nævner - selvmordstanker, depression, angst og spiseforstyrrelse - hænger sammen med rigtig mange tunge tanker og følelser, som rigtig ofte kan virke så overvældende at man knap nok føler sig i stand til at stå ud af sengen. Rigtig ofte er det tanker og følelser som man føler at man er nødt til at holde for sig selv, fordi man skammer sig eller er pinlig over at have det så dårligt. Heldigvis lyder det til at din veninde åbner op overfor dig, og det skal du virkelig se som en god ting. Det viser at hun har tillid til at du kan rumme det hun vælger at dele, og at hun, på en eller anden måde, får noget positivt ud af at dele det med dig. Det er et rigtig godt tegn, og jeg tænker at du skal fortsætte med at gøre det som du gør. Også selvom at det må være frustrerende og hårdt at du ikke kan se eller mærke at det gør en forskel.
Når det så er sagt, så er det ikke dit ansvar at være den eneste der hjælper din veninde. Du skriver ikke om hun får anden hjælp, men det lyder til at hun har brug for det, på den måde som du beskriver hendes udfordringer. Måske kan du hjælpe hende med at sige det til en voksen? Det skal gerne være en som hun eller du har tillid til. Du kan også hjælpe hende med at tage til lægen og få en henvisning til en psykolog eller til psykiatrien. Når man er over 15 år, skal lægen ikke underrette forældrene om hvad man henvender sig med, så I kan derfor få en snak om hvilke muligheder der er, uden at indblande forældrene. De skal dog indblandes på et tidspunkt, og jeg tænker også at det ville være det bedste. Din veninde har brug for hjælp. Hun har brug for mere hjælp end du kan give hende, og som du selv siger, så begynder du at være bange for at det snart er for sent. Den bekymring skal du ikke gå med alene.
Kender du måske livslinjen.dk? Hvis du nu ikke kan få din veninde til at fortælle om hvordan hun har det til en af de voksne som er tæt på, så er Livslinjen en rådgivning som har meget stor erfaring med unge, der har selvmordstanker. De har både telefon og chat, som er anonyme. Du må også meget gerne selv kontakte dem, og få flere råd til hvad du kan gøre for at hjælpe din veninde.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at din veninde får sat ord på hvordan hun har det til andre end dig, så I er flere om at hjælpe hende.
Kærlige hilsner,
Signe