Veninde hævner sig med løgne 2
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Mange tak for dit svar Agnete.
Selvom det er fristende, tør ikke at snakke med hende. Jeg synes hun er en idiot for at have spredt løgne, men hvis jeg gør hende vred, kan hun måske finde på at lyve om noget mere seriøst. Og så tror jeg faktisk de fleste godt kan mærke når hun lyver.
Men selvom jeg ikke har noget spørgsmål er det rart at få skrevet... Jeg blev virkelig såret og meget bange. Især da hun gik fra at elske mig til at hade mig så hurtigt.

Svar:
Hej med dig,
Dejligt at høre, at du fik et godt svar her i brevkassen.
Jeg kan sagtens følge din bekymring i forhold til at tale med din veninde, for du har helt ret i, at det indebærer en risiko for, at hun bliver vred, og at hendes løgne dermed eskalerer i intensitet og indhold. Og det kan jeg godt forstå du ikke er interesseret i. Og når du samtidig har fornemmelsen af, at de fleste godt kan mærke, at hun lyver, så er det måske heller ikke kampen værd.
Hvis jeg skal være helt ærlig synes jeg faktisk det er ret nobelt af dig, at du vælger at tage the high road, og ikke gå yderligere ind i sagen, og begynde at diskutere med hende. Det viser, at du er et større menneske, og at du ikke er interesseret i at såre hende, selvom hun sårer dig. Når nogen "kaster mudder" efter én, er det naturligt at føle et behov for at forsøge at beskytte sig og også at gå til modangreb. Men det er sjældent noget, der kommer noget godt ud af. Derfor synes jeg det er virkelig sejt af dig, at du ikke går med på hendes uhensigtsmæssige adfærd.
Du skriver, at det var rart at få skrevet om det, selvom du ikke havde noget egentligt spørgsmål. Det er rigtig godt set, og det er netop noget af det, brevkassen også kan bruges til. Når der er noget, der rumsterer inde i én, i éns tanker og i éns følelser, er det som oftest en kæmpe hjælp at fortælle andre om det - enten på skrift, som du har gjort her i brevkassen, eller ved at tale med en man stoler på om det. Det er helt naturligt, at du i den her situation er blevet såret og bange - en person, du holdt af, og som du var tæt med, vender pludselig 180 grader og går fra at elske dig til at hade dig på et splitsekund. Det er en meget voldsom og skræmmende oplevelse, og vil for langt de fleste mennesker vække et behov for at fortælle andre om det. Og det er en god ting. For den her slags situationer bliver langt nemmere at håndtere, hvis man deler dem med andre, så man ikke skal gå med det hele selv. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet her i brevkassen.
Og måske har din henvendelse her ovenikøbet givet dig mod på og lyst til at tale med en nær ven eller veninde om, hvad der foregår og hvordan det påvirker dig. Det tror jeg i hvert fald vil være en rigtig god ting at gøre.
Lykke til!
Mange varme hilsner,
Siv