Vejrtrækning under søvn

brevkassespørgsmål

Vejrtrækning under søvn

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 6 år 1 uge siden

Hej. Jeg har flere gange inde for de sidste par måneder oplevet, at jeg har vågnet om natten og ikke har kunne få vejret. Det er som om min hals snør sig helt sammen, så når jeg vågner, må jeg hoste og hive efter vejret. Hvad kan det skyldes?

Svar:

Kære 17-årige

Tak for dit spørgsmål. Det lyder rigtig ubehageligt at vågne om natten og have svært ved at få luft.
Umiddelbart tænker jeg på astma, allergi eller infektion i luftvejene som de mest oplagte årsager. Men hvis du kun oplever det om natten, og ikke har hoste, åndenød eller andre symptomer i løbet af dagen eller når du dyrker motion, så tror jeg ikke, det er forklaringen. Så kommer jeg mere til at tænke på en form for angst. Angst kan vise sig på mange måder, også med fysiske symptomer. Udover åndenød og følelsen af ikke at kunne trække vejret, kan man have hjertebanken, svimmelhed, tør mund, svedtendens og ubehag i maven. Måske har du også haft nogle af disse symptomer?

Uanset om du tror, dine symptomer skyldes en fysisk sygdom eller om det kunne være angst, så synes jeg, du skal bestille tid hos din læge. Så kan I få en snak om dine symptomer og sammen beslutte, om der er grund til at lave nogle undersøgelser, eller I kan snakke om angst, og hvordan man bedst håndterer det.

Håber du kan bruge mit svar.
Mvh Anne

Annes billede
Anne har svaret på dette spørgsmål