Underretningspligt
brevkassespørgsmål af
Krebsen
19 år
Hej. Jeg ved at en studievejleder, som har tavshedspligt, også har underretningspligt ved elever under 18 år. Men hvad hvis eleven er over 18? Jeg er nysgerrig, fordi der er nogle ting jeg gerne vil snakke med min studievejleder om, men jeg er i tvivl om hvad hans reaktion vil være når jeg nu er over 18. Emnet er selvskade, og jeg ved elever under 18 bliver forældrene og kommunen underrettet, men jeg er i tvivl om, hvad der sker nu hvor jeg er over 18.

Svar:
Kære Krebs,
Tak for dit brev!
Det er rigtig godt at høre, at du gerne vil tale med din studievejleder, for det er rigtig vigtigt, at man har nogen at tale med, når man står i en svær situation. Jeg kan dog godt forstå din betænkelighed, når du ikke er helt sikker på hvad der vil ske og hvordan han vil reagere på det du fortæller ham.
Du har fuldstændig ret i, at din studievejleder har underretningspligt ved elever under 18 år. Men når eleven er over 18 år, er det lidt andre regler der gælder, som du også selv er inde på.
Når eleven er under 18 år har studievejlederen det, der kaldes skærpet underretningspligt, hvilket vil sige, at vedkommende skal underrette kommunen ved mistanke om mistrivsel eller hvis vedkommende har en formodning om, at eleven har brug for særlig støtte. Når personen er over 18 år har studievejlederen ikke samme pligt til at underrette. Da din studievejleder er offentligt ansat har han dog pligt til at underrette, hvis han oplever gravide med alvorlige misbrugsproblemer, eller personer med sociale eller andre særlige problemer, og han har en formodning om, at der er behov for støtte.
Eftersom jeg ikke præcis ved hvad din problematik er, er det svært for mig at svare på, om din studievejleder vil underrette om det du fortæller ham. Du skriver, at emnet er selvskade, så mit bud er, at det afhænger af hvor slemt han vurderer, at din selvskade er, og om han vurderer at det er livstruende. Som tommelfingerregel vil det være sådan, at de fleste fagpersoner, der møder unge mennesker i svære livssituationer, vil lytte til hvad vedkommende har at sige, og prøve at hjælpe så godt han/hun kan. I langt de fleste tilfælde vil det være sådan, at fagpersoner kun indgiver en underretning i det omfang vedkommende vurderer, at personen han/hun taler med er til overhængende fare for sig selv eller sine omgivelser.
Uanset hvad du ender med at beslutte dig for, om det skal være din studievejleder eller anden du taler med, synes jeg det er vigtigt, at du taler med nogen om din selvskade, så du ikke skal stå alene med dine tanker og følelser.
Jeg håber du kan bruge svare og ønsker dig held og lykke!
De bedste hilsner,
Stine