Graviditet

brevkassespørgsmål

Graviditet

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 6 år 2 måneder siden

Hej brevkassen. Fredag aften omkring kl 22.00 havde jeg sex med beskyttelse. Problemet er at vi gjorde det en til gang den aften, men uden prævention. Han trak den selvfølgelig ud inden at han kom, men har hørt noget om presperm? Jeg vil ihvertfald bare gerne vide om der er en chance for at jeg er blevet gravid og om jeg burde tage en fortrydelsespille. Jeg fik dog min menstruation lørdag omkring kl 16.00, men det var også meningen at den skulle have været kommet om torsdagen, så den var altså 2 dage forsinket. Har hans sperm overhovedet kunnet nå at påvirke min ægløsning? Kom min menstruation bare fordi spermen ikke har nået at påvirke endnu? Er jeg måske gravid og skal jeg tage en fortrydelsespille?

Svar:

Hej med dig!

Jeg kan forstå, at du fredag aften havde ubeskyttet sex en enkelt gang, og at du nu er bekymret for at kunne være blevet gravid. Som du selv skriver, så er det ikke en sikker metode at trække sig ud inden udløsning, der kommer nemlig lidt sperm ud inden selve udløsningen. Spermen har ikke påvirket din menstruation til at komme dagen efter, det har bare været en del af din cyklus.

Som hovedregel kan man altid risikere at blive gravid uanset hvor i sin cyklus man er. Når det så er sagt, så er der tidspunkter hvor risikoen er større end andre tidspunkter. At regne tidspunkterne ud kræver, at man har en regelmæssig menstruation. Det er omkring ens ægløsning der er størt risiko. Gennemsnitligt starter ægløsningen 14 dage inden menstruationen kommer. Risikoen for at blive gravid er størst 4 dage før ægløsningen og 3 dage efter ægløsningen. Så at have ubeskyttet sex dagen inden menstruation må siges, at give meget lille risiko for at være blevet gravid. Men som jeg startede med at skrive, så er der ikke noget der er 100% sikkert.

Jeg er glad for at høre, at I en gang imellem bruger kondom. Husk, kondomet beskytter ikke kun mod graviditet, men også mod kønssygdomme.

Mange hilsner

Marie

MarieHKs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål