Ved ikke lige hvad jeg skal tænke
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Cyberhus I dag søgte jeg efter noget på nettet som nogle jeg har spillet videospil med havde snakket om, det havde vist været en intern joke af en art, så var lidt nysgerrig. Fandt ud af at det var noget porno relateret. Sådan noget tegnet noget, meget mærkeligt i mine øjne, men ikke i den grad at det ringede alarmklokker. problemet for mig er at en af siderne jeg trykked på i starten ikke loadede, så jeg ved ikke hvad der var på den (Fandt ud af hvad det var de havde snakket om da et link til den mest kendte porno sidde i verdenen også dukkede op da jeg søgte). Er lidt nervøs hvad den slags angår da jeg fandt ud af det var pornorelateret, og jeg ved at det er tegneserie halløj kan gå i en meget ekstrem retning(det der hvor de ligner børn). Jeg har en masse problemer med angst, så vil bare hører om jeg har noget at være nervøs over hvad den sidde der ikke loadede angår.

Svar:
Hej med dig.
Det er ikke rart at gå rundt og være nervøs for, om man har gjort noget forkert, eller om der kan ske noget ved at besøge en side, som man ikke ved, hvad er, så det er godt, at du skriver til os.
Ud fra det, du skriver, så lyder det ikke til, at du har noget at bekymre dig om, for du har nemlig ikke bevidst opsøgt noget, du vidste var ulovligt. Det lyder i stedet til, at du var nysgerrig på det, dem du spiller med skrev om, og så fandt du først bagefter ud af, at det var pornorelateret. Og en anden ting, som er vigtigt, det er, at du stoppede med at søge efter det, da du fandt ud af, hvad det var. Det viser også, at du ikke havde nogen intention om at opsøge noget forkert eller ubehageligt.
Jeg tænker heller ikke, at der er noget problematisk i siden, som ikke loadede, da du derfor ikke har set, hvad der var på den, selv hvis det skulle være problematisk eller grænseoverskridende. Det kan måske være en idé at slette din historik, cookies og cache. Så er du i hvert fald på den sikre side, hvis det var en side, der indeholdt problematiske ting, og så vil siden heller ikke dukke op igen, hvis du søger på noget, der har lignende hjemmesideadresse, som den. Hvis du oplever igen at få tilsendt links eller søger efter noget sider, du ikke helt ved, hvad er, så er det vigtigt, at du er opmærksom og kritisk overfor de sider, da der desværre også findes sider med både ulovligt og ubehageligt indhold, ligesom der kan være en risiko for at få virus, når man klikker på links, man ikke ved, hvad er.
Så jeg tænker ikke, at du har noget at være nervøs over, selvom det er forståeligt, at det kan være ekstra svært, når man har angst, da det er normalt at bekymre sig ekstra. Men det er helt okay at være nysgerrig, og husk på, at da du fandt ud af, hvad det var, så stoppede du, så du gjorde det rigtige.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig med at finde ro, og ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen, både i brevkassen eller i vores smschat.
Mange hilsner
Pernille