Ved ikke hvad jeg skal skrive?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Jeg vil bare lige vide om når en drengs pik er stiv kommer der så noget præsperm ud og kan man blive gravid af det? Jeg er lidt bange for en dag kom han til at ramme mig med hans pik og så røg den lige op 2 gange men det var ikke særlig langt den kom opret ville bare lige vide hvor stor chancen er for at man bliver gravid af det!
Hilsen en lidt nærvøs pige..

Svar:
Kære "nervøse pige"
Tak for dit brev! Det er super godt du skriver, for jeg ved, at rigtig mange piger og drenge er i tvivl om det samme, og derfor kan få noget ud af dit svar.
Det er helt rigtig, at der kommer præsperm ud af en drengs pik, når den er stiv. I præsperm er der faktisk sædceller, og derfor er det muligt at blive gravid af præsperm. Chancen for at blive gravid af præsperm er lille, og ud fra det du beskriver, så jeg tror ikke du skal være nervøs. For at være på den sikre side, så vil jeg alligevel anbefale dig at købe en graviditetstest i et supermarked eller på apoteket. Du kan også ringe til din læge og fortælle ham/hende om din situation.
Hvis du og din fyr en dag får lyst til at have sex, så vær opmærksom på at bruge prævention/beskyttelse. Det er vigtigt at bruge beskyttelse, fordi det netop mindsker risikoen for uønsket graviditet og sexsygdomme. Det er altså ikke nok, at fyren trækker sig ud inden han får udløsning, fordi der netop er sædceller i fyrens præsperm, som gør at man kan blive gravid. Du kan læse mere om forskellige præventionsformer her.
Ud fra det du beskriver, så er det slet, slet, slet ikke sikkert, at du er gravid, for som sagt er chancen lille, men det er bedre at få det tjekket, så du er på den sikre side og ikke skal gå og være nervøs.
Det er rigtig godt at blive klogere på den slags emner, så hvis du har mere eller andet på hjertet, så er du altid velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Maren