Vægt
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej
Jeg er en pigt på 18 år og er for længst holdt op med at vokse. Jeg vejer omrking 46 kg og er 164 cm høj. Jeg spiser ikke særlig sundt eller begrænset så jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle tage på. Jeg ved godt at mange sikkert ville ønske de ikke tog på men jeg synes det er ret træls. Jeg har ingen former (ingen bryster, røv hofter..) og mine fingre og skuldre ser meget benede ud. Jeg ved godt at alle ser forskelige ud og sådan men jeg får nogen gange kvalme af at se knoglerne under min hud bevæge sig eller mærke det. Mine hofte knogle stikker også meget ud og jeg synes det er mega grimt. Jeg ved godt udsende ikke betyder alt men er bare rimelig ked af at jeg ligner en der er syg fordi mine kinder er hule osv. Er der nogen måde at tage på hvis man har et højt stofskifte? Tak på forhånd

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du er ked af din krop og synes du er for tynd og ønsker at vide hvad du kan gøre for at tage på.
Som du selv skriver er folk jo forskellige og nogle har lettere ved at tage på end andre. Som regel kan det dog lykkedes for langt de fleste at tage på, hvis de virkelig sørger for at spise kalorierigt og gerne med en blanding af rigeligt med proteiner, kulhydrat og fedt, så man både får mere muskelmasse og mere sul på kroppen så at sige. Hvis du stadig ikke lykkedes med at tage på og specielt hvis du har andre symptomer som hjertebanken, uro i krop og mave, diare eller lignende, så synes jeg du skal tage til din læge og spørge om du ikke kan få taget nogle blodprøver med bl.a. stofskiftet. Der er jo enkelte gange hvor manglende vægtøgning kan skyldes sygdomme.
Når det så er sagt, så er der jo også en alderskomponent, som gør at det formentligt vil være lettere for dig at tage på når du bliver lidt ældre og formentligt vil du fra naturens side løbende over de næste 5-10 år få lidt mere former om hofter og bryst.
Jeg håber at du kan bruge mit svar og at du bliver tilfreds med din krop.
Med venlig hilsen
Morten