Rift i endetarmen?

brevkassespørgsmål

Rift i endetarmen?

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 2 år 2 måneder siden

Hej Jeg har i de seneste måneder døjet med smerter i endetarmen efter afføring, som står på i nogle minutter til timer. Det gør ondt, svirre og kløer. Jeg tænker det kan være en rift, dog har jeg ikke haft blod. Jeg har også døjet med tarmen længe i form af smaller afføringer(i forhold til størrelsen formen) og meget skiftende afføringer i form af dårlig mave og næsten forstoppelse. Oplever også oppustethed. Jeg er begyndt at spise flere fibre og drikker en del vand, jeg har også taget movicol og prøver nu mælkesyrebakterier, men føler intet hjælper. Jeg lider af angst og stress ved ikke om det kan betyde noget i denne sammenhæng.. Er der noget man kan gøre med en evt. rift og er det muligt den stadig kan gå i sig selv? Jeg frygter selvfølelig at den ikke vil gøre arbejdet selv 😞

Svar:

Hej

Det ikke rart, og det er godt at du skriver. Jeg er enig i din overvejelser omkring at det kunne være en rift og det bør tilses at en læge. Såfremt at det kan bekræftes så findes der god behandling mod dette. En af de vigtigste ting, som du selv kan gøre er at holde afføringen lind - bl.a. med fibre - men ellers med F.eks "magnesia". Dette bør du også drøfte sammen med din læge, som kender dig og din historie godt.

mvh

Niclas, læge

Niclass billede
Niclas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål