Våd i mine trusser
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære Cyberhus Jeg oplever tit at det føles som om at jeg tisser i mine trusser, hvilket jeg ikke gør. Men mine trusser er altså våde og der er en sådan forholdvis stor våd plet og det er ikke rart at gå rundt med. Jeg er bange for om det er farligt. Jeg er ked af det for jeg vil ikke have at det bliver ved men kunne det bare være noget naturligt unge piger og kvinder oplever eller om det er meget unaturligt og er mærkeligt?

Svar:
Kære du
Mange tak for dit spørgsmål. Det lyder da ikke rart med våde trusser. Jeg vil dog starte med at skrive, at det lyder ufarligt.
Det er rigtigt svært at vurdere, hvad det præcist er, når jeg ikke kan snakke med dig. Det hjælper at vide, om du er begyndt at menstruere, om du er seksuelt aktiv, om det klør for neden, om det er klart eller lugter. Det kommer jeg nærmere ind på, men jeg synes vi tager den en ad gangen.
Det kan være to ting, enten er det tis eller også er det udflåd fra skeden.
Formenteligt drejer det sig om naturligt udflåd, det har stort set alle piger og kvinder, nogle mere end andre. Det kommer fra skeden og skyldes de kvindelige hormoner. Det er helt ufarligt. Hvis du endnu ikke har fået menstruation, kan udflåddet skyldes at hormonniveauet stiger. Hvis udflåddet lugter eller det klør forneden, kan det være overvækst svamp eller bakterier. Her findes ikke altid en årsag, men det kan skyldes, at man er begyndt at have sex.
Kan du lugte, at det er tis, så er det jo noget andet. Men som du selv skriver, så tisser du ikke - og det tænker jeg også, at du ville mærke. Hvis vi nu alligevel forestillede os, at det er tis, så vil jeg tro, det enten skyldes, at du tisser med meget samlede ben - så kan tisset nogen gange løbe op i skeden og efterfølgende ud i trusserne eller, hvis du har tendens til hård mave, kan man også nemt have tisseuheld.
Tænker du nu, at det bare er normalt udflåd, men at det alligevel generer, så vil jeg anbefale, at bruge trusseindlæg i de perioder det er slemt eller have et par ekstra trusser med, så du kan skifte. Tror du årsagen er en af de andre, vil jeg anbefale, at du tager hen og snakker med din læge. Du kan selv vælge om dine forældre skal vide det eller ej.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig, så du ikke skal være bekymret.
Mange hilsner
Eva