Træt
brevkassespørgsmål af
Alberte
22 år
Hej cyberhus
jeg går og er lidt bekymret for mig selv da jeg er meget træt for tiden. Det har jeg været i nogen uger efterhånden. Det er sådan at jeg meget tit sover om dagen op til 1 1/2 til 2 timer om dagen ikke vær dag men tit. Jeg synes jeg sover om natten og så alligevel ikke. Jeg har svært ved at falde i søvn om aftenen og om morgeen når jeg skal op kl. 5:30 er jeg meget træt. nogen gange om eftermiddagen kan jeg næsten ikke holde mine øjne åbne. Det er helt sådan at de løber i vand. Jeg er kommet ind i en dårlig vane med at drikke meget energidrik. Men den vil jeg forsøge at skrue ned for. Jeg tænker lidt om jeg kan mangle nogen vitaminer eller andre ting? Og jeg er også blevet lidt nervøs for at jeg kan have diabetes? Men jeg har ikke andre symptomer end at jeg er træt.
Så til et andet spørgsmål. Hvor meget må man veje hvis man er omkring 166-167 cm høj. Jeg er sådan en der tager ekstremt hurtigt på og lige nu vejer jeg 73 kg. Jeg er meget nervøs for om jeg er overvægtig.. er jeg det?? Og hvad kan jeg gøre for at tabe mig? Jeg har meget svært ved at tabe mig. Jeg har tidligere på året været på nogen piller til mine øjne som gjorde at Lan ikke var særlig sulten og de gjorde at jeg tabte mig og var helt nede på 61 kg men over foråret og sommeren har jeg altså taget helt vildt meget på. Jeg er er bekymret for at jeg bare fortsætter med at tage på og jeg vil gerne gøre noget nu.. please hjælp mig.

Svar:
Kære Alberte
Tak for dit brev. Det er godt, du reagerer, når du er bekymret for dig selv. Både søvn og vægt er nogle diffuse størrelser, som kan være svære at "snakke om" her på skrift, fordi der kan være mange årsager og mange løsninger, men jeg vil komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre.
Angående din søvn så lyder det til, at du er kommet ind i en ond cirkel. Du har fået en vane med at sove om eftermiddagen, og måske er det derfor, du har svært ved at falde i søvn og sover dårligt om natten. Og så er du ikke veludhvilet, når du skal op næste morgen og bliver igen nødt til at tage en lur, fordi du er så træt om dagen. Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at nulstille og se, om du kan komme igennem dagen uden en lur for at se, om det kan hjælpe på din nattesøvn. Du skriver ikke, hvornår du plejer at gå i seng, men hvis du i hverdagen altid skal op kl 05.30, så skal du faktisk gå i seng klokken 21.30 for at få 8 timers søvn. Så måske er det også derfor, du er så træt, hvis du går for sent i seng?
Og ja som du selv skriver, så er energidrikke ikke en god løsning, og du skal prøve at stoppe med dem. Hvis du spiser en almindelig varieret kost, burde du ikke have behov for vitaminpiller. Dog ligger mange danskere lavt i D-vitamin, så hvis du ikke spiser så meget af den mad, der indeholder D-vitamin (fisk, æg, mejeriprodukter, kød), så er det fint at tage en vitaminpille.
Angående din vægt så vil jeg først og fremmest sige, at det er ikke tallet på vægten, der skal være afgørende. Det er hvordan, du har det med dig selv.
Men hvis man udregner dit BMI, så er du i den overvægtige kategori, så det er nok meget fornuftigt at have fokus på at få en sundere livsstil. Man kan se på det meget firkantet: det handler om, at du skal indtage færre kalorier, end du forbruger. Så du skal spise mindre og være mere aktiv. Og det kan faktisk også hjælpe dig med at få en bedre søvn. Hvis man dyrker mere motion, giver det mere mentalt overskud og energi, men samtidig bliver man fysisk træt og sover bedre om natten. Så når du har lyst til at lægge dig på sofaen og tage en lur, så ville det faktisk være bedst, hvis du i stedet kunne gå en tur, cykle, løbe, svømme eller hvad du nu foretrækker af motionsform. Det er svært at tage sig sammen til at dyrke motion, når man er træt, så det er en god ide at gøre det sammen med en ven, så er det nemmere at komme afsted, når man har en aftale.
Hvis du kan lykkes med at få nogle bedre rutiner ind i din hverdag, så tror jeg, du vil komme til at sove bedre, få mere energi og samtidig tabe dig. Men hvis du stadig er træt og ikke taber dig, så kan man også overveje, om du har for lavt stofskifte, og så vil jeg anbefale dig at bestille tid ved din læge, så I kan få en snak om, om der er grund til at undersøge dit stofskifte i en blodprøve.
Held og lykke.
Med venlig hilsen Anne