"Uvenner" med min pik
brevkassespørgsmål af
David
15 år
Jeg synes ikke altid jeg er "gode venner" med min pik. Altså jeg er godt nok tilfreds med dens udseende, den er sådan set fin nok. Men jeg synes ikke jeg har kontrol over den som jeg gerne ville. Tit står den når den ikke skal stå, altså helt ud af det blå, og det kan jo nogen gange ses (kommer lidt an på hvadfor nogen bukser man har på). Eller måske i badet efter idræt. Det kan være vildt pinligt. Og så til andre tider hvis jeg er sammen med en pige så vil den netop ikke stå når jeg har mest brug for det. Og hvis den så står så sker det at den sprøjter lige med det samme når jeg stikker den op i hende. Altså jeg gad virklig godt have mere kontrol over min pik. Er det fordi jeg ikk er så gammel og kan det hjælpe når jeg blir ældre? Er der noget jeg kan gøre så jeg bedre kan styre pikken, den betyder jo meget for mig?

Svar:
Kære David
Tak for dit brev! Først og fremmest vil jeg sige, at det, du oplever, er helt normalt. Du er langt fra den eneste, der har det sådan, og det er godt, at du rækker ud og spørger om det.
Når du siger, at du gerne vil have mere kontrol over din pik, så handler det om noget, som rigtig mange drenge og mænd kender til. Din krop er stadig i udvikling, og hormonerne spiller en stor rolle. Spontane rejsninger kan ske uden nogen særlig grund – det er ikke fordi, din krop gør det for at genere dig, det er bare et tegn på, at dit system fungerer. Og ja, det kan være pinligt, især hvis det sker i situationer, hvor du ikke har lyst til det (som i badet efter idræt), men det bliver ofte mindre hyppigt med alderen.
Omvendt er det også normalt, at pikken ikke altid vil stå, når du ønsker det, eller at du kommer hurtigere, end du gerne ville. Det hænger tit sammen med nerver, forventninger og erfaring. Når man er sammen med en anden person, kan der være pres eller spænding, som kan gøre det sværere at styre. Jo mere afslappet og tryg du føler dig, jo mere kontrol får du også over det.
Hvad kan du gøre?
• Om spontane rejsninger: Hvis du får en rejsning på et uheldigt tidspunkt, så prøv at tænke på noget andet eller spænde musklerne i benene – det kan hjælpe med at få blodet væk fra pikken hurtigere. Og husk, at andre sjældent lægger så meget mærke til det, som du selv gør.
• Om at få den til at stå, når du vil: Jo mere afslappet du er, jo nemmere vil det være. Hvis du føler et pres for at præstere, kan det nogle gange have den modsatte effekt. Det er helt normalt!
• Om at komme hurtigt: Hvis du gerne vil have bedre udholdenhed, kan du prøve at træne det ved at onanere og øve dig i at stoppe lige inden du kommer, trække vejret roligt og så fortsætte igen. Det kan styrke din kontrol.
Det vigtigste er, at du ikke tænker, at der er noget galt med dig. Din krop udvikler sig stadig, og tingene bliver ofte lettere med tiden. Jeg håber, at dette svar var behjælpeligt, og jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
De bedste hilsner
Kasper