Er min pik mærkelig
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Har aldrig prøvet at folde min pik tilbage syntes det er ubehaligt men hved ikke hvordan jeg skal komme over frågten eller om det er nomalt

Svar:
Hej du
Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med at "folde pikken tilbage". Mener du at folde selve pikken, eller mener du mon at trække forhuden tilbage? Forhuden er det hudlag, der sidder yderst på pikken, og som normalvis kan trækkes frem og tilbage over pikhovedet for at beskytte det.
Da jeg er usikker på hvilken af delene, du mener, vil jeg svare dig på begge dele.
Hvis der er tale om, at det føles meget stramt og ubehageligt at trække forhuden tilbage, kan du have forhudsforsnævring. Forhudsforsnævring dækker over det, at forhuden kan være så stram, at den slet ikke kan trækkes tilbage over pikhovedet. Forhudsforsnævring kan behandles af en læge. Du kan læse mere om det her.
Hvis der er tale om, at du ikke kan folde selve pikken, så tror jeg, at det er meget normalt, at det kan føles ubehageligt at folde eller klemme den, fx hvis man har lidt for stramme bukser på. Måske du skal tænke i andre alternativer end at folde pikken? Det kan være, at du skal have fat i nogle løsere bukser og underbukser?
Du skriver også, at du frygter at gøre det og spørger, om det er normalt. Jeg tror, at det er meget normalt at frygte at gøre ting, der føles ubehagelige eller nye og ukendte. Hvis du ikke har prøvet det før, er det derfor helt normalt at være lidt nervøs. Hvis du meget gerne vil kunne folde din pik, kan det være, at du skal prøve lidt ad gangen? Nogle gange kan det være nemmere at gøre noget svært, hvis man deler det op i mindre bidder, som ikke er lige så frygtindgydende eller overvældende. Det kan være, at du kan starte med at folde den lidt, dagen efter lidt mere og dagen efter det lidt mere igen. Der sker ikke noget ved hverken at folde sin pik eller trække forhuden tilbage, så længe det ikke gør ondt.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Marie