Penis problem?
brevkassespørgsmål af
Giganten.
15 år
Hejsa, har fundet ud af at jeg har problemer med at forblive erekt under sex i ca 1 år nu og kan ikke finde ud af hvad det skyldtes. det kom bare ud af det blå og ved ikke helt hvad fanden jeg lige kan gøre ved det. Noget i kan hjælpe lidt med?

Svar:
Hey Giganten
Det er et møg frustrerende problem, som de fleste drenge og mænd oplever på et eller andet tidspunkt i livet.
For at finde ud af hvad du kan gøre, er du først nødt til at finde ud af hvad årsagen er. Der kan være en række fysiske grunde til erektionsproblemer. Det er dog oftest voksne mænd der er noget ældre, så i første omgang vil jeg ikke tænke det handler om noget fysisk.
Noget medicin kan give problemer med rejsning. Hvis du ikke får medicin, kan det jo også hurtigt udelukkes.
Så er der det mentale, som oftest er det der driller for mange. Måske starter det ved et tilfælde, at man ikke kan holde sin erektion. Det kan f.eks ske hvis man er nervøs eller spændt. Flere fortæller om at sådan en oplevelse hurtigt kan sætte sig til en frygt for at det sker igen...ja, og så sker det netop igen, fordi man er nervøs for at det kan ske.
Du skriver at det er noget der sker under sex. Betyder det at det ikke sker når du onanerer? Hvis det kun er under sex, er jeg næsten sikker på at det handler om nervøsitet for at det skal ske igen, eller præstationsangst, som nogle vil kalde det.
Hvis du også har vanskeligheder med at holde erektionen når du onanerer, synes jeg du skal tage en snak med din læge, for en sikkerheds skyld, selvom det stadig sagtens kan handle om præstationsangst.
Og hvad gør du så, hvis du tænker at det godt kunne handle om, at den her bekymring fylder så meget at det sætter sig i penis?
Det bedste våben er at prøve at lade være med at presse på. Jo mere du vil have det til at lykkes, jo mindre chance er der for at det sker. Det handler om at fjerne det element der fylder i hovedet. Frygten for at det sker, når man skal have sex. Hvis man tager sex ud af regnestykket, og i stedet har fokus på kys, berøring, handjob og alt det andet man kan lige bortset fra at have samleje. Det kan fjerne presset, og give en god seksuel oplevelse, hvor du kan fokusere på at mærke det der sker, frem for at tænke.
Jo mindre du presser dig selv, og jo mere fokus du kan sætte på at føle hvordan det føles at blive rørt,  duften af din partner, læberne, når I kysser osv, jo mere slukker du for dine tanker...og pludselig kommer der langt mere liv i penis.
Det tager tålmodighed, men det kan sagtens lade sig gøre. Som jeg startede med at skrive er det noget de fleste drenge og mænd oplever, ind i mellem, og langt de fleste for det til at fungere fint igen, når der er tale om at det er noget psykisk, der er årsagen. Det er jeg ret sikker på, at det er i dit tilfælde.
Hvis du har en fast kæreste kan det være en god idé at snakke om det. Sige at du har brug for at I prøver at have fokus på noget andet end samleje i en kort periode.
Håber det gav dog lidt at gå videre med.
Mange hilsner Lasse