Usikkerhed
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har ikke meget selvtillid når det angår mit udseende
Jeg bliver ved med at få modermærker og de kommer du grimmeste steder har en under øjet, en over læben og en under + en i panden og en på øret de andre genere min ikke men den jeg nævnte er så grimme specielt den under øjet, den ligner nærmest en klat brun søvn og jeg kan ik dæk det med makeup
Hjælp.....

Svar:
Kære dig.
Tak for dit brev. Det lyder rigtig træls, at du ikke har særlig meget selvtillid hvad angår dit udseende, og at du er ked af dine modermærker i ansigtet.
Jeg tror, at de fleste mennesker kender til, at have et eller andet ved sit udseende som man er ked af, eller synes er forkert og grimt, og som derfor kan gøre en rigtig usikker på sig selv. Men for de fleste kommer sådanne grimme og dårlige tanker om sig selv heldigvis til at fylde mindre, jo ældre man bliver. Men som sagt, er det helt naturligt at have negative tanker om sig sig selv og sit udseende, som kan påvirke ens selvtillid, måske særligt i teenageårene hvor man oplever, at kroppen udvikler sig mest og forandrer sig.
Nogle er måske kede af deres højde, deres vægt, deres hår eller at der er noget bestemt ved ens krop eller ansigt, man ikke kan lide. For dig handler det om, at du har nogle modermærker, som du synes er grimme og sidder de forkerte steder. Jeg ved godt, at det ikke nødvendigvis gør din situation bedre eller nemmere, ved at vide at andre måske har det lidt ligesom dig i forhold til deres udseende, ansigt og krop. Men jeg nævner det alligevel, fordi jeg synes, at det er vigtigt at fortælle, at det at være meget kritisk overfor sig selv og også at være usikker er helt almindelige menneskelige træk. Men det er heldigvis også noget, man kan arbejde med, og som kan blive bedre, så man med tiden bliver bedre til ikke at være så selvkritisk og usikker.
Jeg har desværre ikke en enkelt eller hurtig løsning på, hvordan du kan få det bedre med dit udseende og få mere selvtillid. Først og fremmest fordi dit udseende jo udvikler sig med tiden, og dels fordi det med at se sig selv i et mere positivt lys er noget, der tager tid at lære. Men med lidt tålmodighed er jeg sikker på, at du sagtens kan få det bedre med dit udseende og blive mere sikker på dig selv.
Når det er sagt, så tænker jeg også, at du bliver nødt til at fokusere mindre på dine modermærker, og i stedet prøve at fokusere på de ting, som du godt kan lide ved dig selv, og som du er glad for. Her tænker jeg både på ting ved dit udseende, som du godt kan lide, men det kan også være andre ting ved dig selv, som eksempelvis at du er en god ven, en sød datter, god til et bestemt fag i skolen, en sportsgren eller en hobby, at du kan få andre til at grine - hvad som helst, som du godt kan lide ved dig selv. Hvis du fokuserer mindre på de ting, som du ikke kan lide ved dig selv, og i stedet fokuserer på de ting som du godt kan lide ved dig selv, vil du forhåbentlig blive gladere for dig selv og få det bedre med dig selv, og dermed også blive mindre selvkritisk og få mere selvtillid.
Hvis man øver sig på at finde og fokusere på de positive sider ved sig selv, kan man altså lige så stille komme til at se sig selv med "andre øjne". Øjne der er langt mindre selvkritiske og usikre. Du kan også prøve at skrive nogle gode ting ned omkring dig selv hver dag. Det kan være ting du har gjort i løbet af dagen, følelser du har følt eller noget pænt en anden har sagt til dig. Forhåbentlig vil det også give dig et bedre syn på dig selv.
Til sidst vil jeg også sige, at jeg tænker, at det er vigtigt, at du ikke går helt alene med de her tanker. Som jeg nævnte tidligere, er den her følelse helt sikkert noget, rigtig mange kender til. Så jeg tænker, at du også kan få rigtig god støtte ved at snakke om at du er ked af dine modermærker, og at du ikke har særlig meget selvtillid omkring din udseende med dine forældre, et andet familiemedlem, en god ven eller veninde? Bare det at få tankerne ud og snakke med andre om dem, kan være en kæmpe hjælp i sig selv.
Jeg håber, at du får øje på sider ved dig selv, som du er glad for, og så er jeg sikker på, at du med tiden vil komme til at tænke helt anderledes om dine modermærker og dit udseende.
Kærlig hilsen
Laura.