Røde rifter i bunden af penis
brevkassespørgsmål af
Kristian
16 år
Hej! Jeg er en dreng på snart 17 år, som er gået rundt med nogle røde rifter, som kommer og går, i bunden af min penis. De befinder sig i overgangen fra penis til pungen, og de plejer at afgive fugt fra sig og svige. Jeg har ingen idé om hvad det kunne være og det gør mig lidt bekymret! Tusind tak på forhånd!

Svar:
Kære Kristian
Tak for dit spørgsmål.
Det lyder da rigtig irriterende med de rifter. Umiddelbart tænker jeg, der kan være tale om en svampeinfektion i huden. Svamp kommer typisk i hudfolder, hvor der er varmt og fugtigt.
I første omgang kan du gå på apoteket og købe Canesten 1% creme, som du skal smøre med 3 gange dagligt. Du skal smøre indtil rifterne er væk, og så fortsætter du med at smøre 3 dage mere, hvorefter du stopper.
Du kan læse mere om svamp i skridtet her:
https://www.netpatient.dk/svamp-i-skridtet-lyskesvamp
Hvis ikke Canesten virker, bliver du nok nødt til at gå til din læge, for at få det undersøgt.
Held og lykke.
Mvh Anne