Crush
brevkassespørgsmål af
Magnus
12 år
Hejsa.
Jeg har fået et crush, som kigger meget på mig, og jeg kigger tilbage. Hun låner mig ting, f.eks blyant eller viskelæder. Og det samme gør jeg. Jeg snakker meget med hende, og føler at jeg er parat til at tage det næste skridt og spørger om vi skal blive kærester.
Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gøre det, kan i komme med nogle forslag? Og btw

Svar:
Hej du
Det lyder rigtigt dejligt for dig, at du har det sådan, og det lyder som om, at det er gengældt. Men selvom I snakker godt sammen, kan jeg godt forstå, at det kan være en stor ting at spørge hende om, I skal være kærester.
Man kan spørge nogen, om de vil være kærester på mange forskellige måder, og der er ikke nogen måde at gøre det på, som er mere rigtig eller forkert end andre. Men du skriver, at I snakker meget sammen allerede, og derfor tænker jeg, at en helt oplagt mulighed kan være at spørge hende, når I snakker. Det vil måske være rarest for dig, hvis du spørger hende, når I er alene, da det kan være lidt ekstra nervepirrende, hvis der er andre, der kigger på, for eksempel som ovre i skolen. Du kan måske i stedet prøve at gøre det, hvis I snakker sammen alene efter skole eller derhjemme hos en af jer en dag. Du kan for eksempel fortælle hende om nogle af de ting, du godt kan lide ved hende, og så spørge hende, om hun har det på samme måde med dig. Hvis hun svarer ja, kan du prøve at spørge hende ligeud, om I skal være kærester. Ved at spørge hende først, om hun også godt kan lide dig, inden du spørger, om I skal være kærester, kan du få en fornemmelse af, hvordan hun har det med dig. Og hvis hun har det på samme måde med dig, så vil der nok være en god chance for, at hun også gerne vil være kærester med dig. Så kan det være lettere at spørge, når man allerede ved, hvordan den anden person har det.
Der er selvfølgelig også den mulighed, at hun ikke har det på samme måde som dig, og det kan være rigtigt svært at få at vide. Følelser er en mærkelig størrelse, og vi bestemmer desværre ikke selv, hvem vi bliver forelskede i. Men det er oftest rarest at være afklaret om, hvordan den anden person har det med en, så man slipper for at skulle gå og spekulere over det.
Det lyder som om, at I allerede har det rigtigt godt sammen, og hvis du har mod på at spørge hende en dag, når I snakker sammen alene, så tænker jeg, at det kan være en god måde at få spurgt hende på.
Jeg krydser fingre for dig og håber på, at det lykkes for dig!
De bedste hilsner
Marie