Udflåd?
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej
Grunden til at jeg skriver, er fordi at jeg i laaang tid har haft et kedeligt problem forneden. Jeg snakkede med min læge om det for nogle år siden, men hun sagde til mig at hvis det ikke lugtede, så var det ikke et medicinsk problem.
Jeg har i mange år haft "tynd udflåd" (som jeg kalder det) og jeg ved at dette er ganske normalt, så i starten bekymrede det mig ikke så meget, men nu hvor jeg ikke længere er teenager og ikke har de samme kropslige problemer jeg havde som teenager, undrer det mig lidt at jeg stadig har dette, men det var faktisk først for nylig at det gik op for mig hvor generende det egentlig er. Jeg har haft dette siden før jeg overhovedet kom i teenage-årene, men jeg gik bare ud fra at det var tidlig udvikling.
Som nævnt opfører det sig som udgangspunkt som helt normal udflåd: Jeg kan ikke mærke det kommer, det lugter ikke, det har ikke rigtig farve, det gør ikke ondt (heller ikke under samleje), det klør ikke osv. det er der bare. Men det er meget der kommer. Det er så slemt, at jeg er nødt til at bruge Rema 1000's egne bind for at holde det ved lige (bindene er ikke store og har ikke vinger, men er derimod tykkere end normale trusseindlæg) og der kan ikke gå en eneste dag uden at jeg SKAL have dem på - jeg har extra long trusseindlæg (og har i øvrigt prøvet et væld af forskellige indlæg) og ingen hjælper, for i løbet af få timer er det jævnt fugtigt og derfor ved at falde af. Det er så irriterende, at jeg til sociale begivenheder har måtte låne bind, binde trøjer om maven, undgå at sidde og endda tage tidligt hjem grundet dette, fordi det der sker hvis jeg ikke har det hele under kontrol er at der kommer en våd plet igennem alt mit tøj og der hvor jeg sidder og efterlader en plet, som havde jeg tisset ufrivilligt. Hvis jeg har bind på, går jeg altid på toilettet ofte for at tjekke at det sidder som det skal og at fugten ikke har revet det løs fra mine trusser. Den plet kommer i løbet af få timer, jeg vil endda kunne skyde på at det kan ske på lidt under én time. Det er et så stort problem at jeg har måtte være hudløst ærlig overfor min kæreste, min nærmeste familie og min svigerfamilie omkring det - og det er selvfølgelig ikke noget problem at være ærlig, men hvis jeg går hen og løber tør for bind dagen før en helligdag eller jeg er til noget socialt i mange timer og ikke får taget nok med, så kan jeg se at de (især min kæreste, hulleluja for ham!) forsøger at hjælpe med en løsning, og så går det simpelthen hen og bliver deres problem også. Jeg synes det er så generende.
Da jeg snakkede med min læge om det var jeg 14 og havde øvrige problemer med rigtig meget (altid uregelmæssig) mensturation, og hun sagde at hvis det ikke havde en sjov farve og ikke lugtede var det ikke et problem, hvilket jeg selvfølgelig kan forstå.
Jeg har sidenhen prøvet at mærke på mig selv og min krop om det kunne være noget andet, jeg har b.la forsøgt mig med at blive siddende i længere tid efter jeg har tisset, testet om det måske var "mangel" på orgasme efter at være blevet ophidset uden rigtig at være klar over det og prøvet en periode hvor jeg har givet det luft dernede (Sovet nøgen og ikke haft bind eller indlæg i) men disse ting lader ikke til at gøre en forskel. Jeg har siden mit besøg hos lægen også fået minipiller i stedet for p-piller (af en anden årsag vel at mærke) og min mensturation er hverken voldsom eller meget uregelmæssig mere. Som nævnt svier eller kløer det ikke, det gør heller ikke ondt, lugter ikke rigtigt eller andet. Det eneste usædvanlige ved det er at det er så meget, og det faktum at hvis der går dage hvor jeg ikke har et bind på der kan suge det til sig, kan det "flyde"(??) om bagved mit anus og forsage kløe på huden ved det område: Det "flyder" nemlig lidt om bagved til tider, især hvis jeg ligger ned eller ikke har bind på. Sidst vil jeg gerne nævne, at jeg på intet tidspunkt mærker noget nogle steder dernede (som hvis man var på toiletbesøg), jeg kan ikke mærke at det kommer ud og jeg har aldrig været gravid eller født før.
Jeg har tænkt på at det måske er en overaktiv blære, men jeg ville nødigt bestille tid hos min travle læge og påstå at det er det fordi at det er noget jeg har set på Google :D Men at jeg i øvrigt ikke holder styr på hvor ofte jeg er på toilettet.
Jeg vil gerne undskylde for det lange spørgsmål, jeg vil bare være sikker på at problemet er så præciseret som muligt :)

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål.
Du har gjort dig rigtig mange gode tanker!
Der kan være mange årsager til at man har øget mængde udflåd. Vi er alle forskelligt indrettet og nogle vil danne mere udflåd end andre. Udflåd ses cyklusrelateret og man vil opleve mest udflåd lige op til ens menstruation. I andre tilfælde skyldes det ubalance i bakteriefloraen i skeden eller infektioner med bakterier eller svampe. Typiske symptomer på ubalance i skeden eller infektioner er irritation, kløe, svie, smerter eller lugtende udflåd. I nogle tilfælde tyktflydende, hytteostligende udflåd. I nogle tilfælde vil kvinder dog ikke have symptomer på ubalance eller infektion, fraset øget udflåd. Det kan derfor være svært at finde ud af hvad den øget mængde udflåd skyldes, men det er værd at huske på at det ikke nødvendigvis betyder at der er noget galt med en.
Det lyder til at dette problem er meget invaliderende for dig i dagligdagen – og har været det i mange år. Selvom det er individuelt hvor meget udflåd vi kvinder danner, vil jeg nu mene at et behov for at gå med trusseindlæg hver dag, og dét at du efterlader pletter efter du har siddet, ikke er normen. Derfor vil jeg opfordre dig til at tage kontakt til din egen læge mhp. en gynækologisk undersøgelse. Som sagt kan infektioner være uden symptomer og derfor er det vigtigt at lægen får lov at kigge på dig for at vurdere hvordan dit udflåd ser ud og hvordan dine slimhinder ser ud. I samme seance kan man også overveje at bruge en lille vatpind til at få en prøve fra dit udflåd, så man kan undersøge for bakterier/svampe.
Mht. overaktiv blære vil det være mere udsædvanligt i din alder. Symptomerne vil typisk være hyppige vandladninger om dagen og natten med pludselig indsættende stærk tissetrang. Tilstanden kan være ledsaget af inkontinens, altså manglende evne til at holde på vandet.
Hvis der er tale om overaktiv blære vil ”væsken” komme fra urinrøret, som sidder lige over indgangen til skeden. Hertil vil væsken være helt klar og lugte af urin. Hvis det er udflåd vil du opleve at det kommer fra selve skeden. En god ide kan også være at kigge på dig selv med et spejl eller med toiletpapir mhp. at identificere hvor det kommer fra.
I den kommende tid så forsøg at lægge mærke til hvor ofte og hvornår du tisser, om udflåddet er relateret til dine menstruationer og hvordan det ser ud (farve, konsistens, lugt).
Håber ovenstående har hjulpet dig en smule.
Held og lykke
De bedste hilsner