Ubehagelig uforklarlig følelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg er en pige på 14 år og har i lang tid haft denne her ekstrem ubehagelige følelse der også har været svær at sætte ord på. Den kan f.eks få mig til at føle at jeg ikke må være glad eller tænke på mig selv. Og samtidig får jeg også den følelse om andre mennesker. Som om at de ikke må være glade eller tænke på dem selv. Det kan også være andre ting, men det er virkelig hårdt, for jeg vil slet ikke have det sådan. Jeg har prøvet at snakke med andre om det. b.la mine forældre og det kan også være svært. For alle dem jeg har snakket med forstår det bare ikke helt selvom de gerne vil og så føler jeg mig forkert. Har haft det i lang tid nu og det er nået så langt at jeg nogle gange tænker det ville være nemmere hvis ikke jeg var her. jeg kan også pludseligt få nogle billeder op i mit hovede af noget dårligt der sker eller jeg gør noget ondt og det er virkelig ubehageligt. Jeg håber i kan hjælpe.

Svar:
Hej med dig.
Det lyder bestemt ikke som rare tanker og følelser du har. Det er rigtig godt at du skriver her og godt at du snakker med nogen om det. Du er bestemt ikke forkert selvom de ikke forstår dig, husk det! De kan måske ikke forstå det fordi de ikke selv har det sådan. Det er ikke altid nemt at være teenager og man kan have mange tanker og følelser i kroppen. En masse hormoner suser rundt og det er til at blive helt rundtosset af.
Jeg vil anbefale dig at snakke med enten din sundhedsplejerske på skolen eller din læge omkring det. De er professionelle og kan vejlede og hjælpe dig som dine veninder og forældre måske har svært ved. Det er super svært at snakke om, men også super vigtigt så dine tanker ikke bliver endnu mere ubehagelige, for det fortjener du ikke! Du fortjener at være glad og at tænke på dig selv.
Held og lykke med det, skriv endelig igen. Hvis du har lyst, kan du også besøge vores 1-1 chat til en snak.
De bedste hilsner
Trine