Uro

brevkassespørgsmål

Uro

brevkassespørgsmål af
Lise
14 år
Oprettet 6 år 2 måneder siden

Hej Cyberhus Jeg er en pige på 14 år, og jeg døjer med uro i kroppen i perioder. Jeg har førhen døjet med generaliseret angst, dog ikke så meget længere. Min uro varer dog ved. Uroen og angsten har jeg haft i mange mange år. De sidste par år har uroen dog generet mig meget. Når jeg får den, bliver jeg utrolig trist og ked af det. Jeg får det varmt og med hjertebanken. I kender jo symptomerne på det. Jeg får uro i perioder. Dvs fx hver 2. måned i gennemsnit. Og så har jeg måske uroen i 2 uger, så går den væk igen. Det er primært om aftenen, men det kan også sagtens være i løbet af dagen eller om morgenen. Det hjælper ofte for mig at være sammen med nogen eller lave noget. Men når jeg har uro, så bliver jeg så trist, at jeg slet ikke kan overskue det. Er der noget som jeg kan gøre ved det? Nogle råd? Eller evt. lindrende medicin? Mvh Lise

Svar:

Kære dig.

Det lyder meget udfordrende det, du skriver, og jeg kan godt forstå, at du skriver om hjælp. Uro i kroppen lyder meget ubehageligt og svært, især med det dertil hørende triste humør. Du skriver, at du har generaliseret angst, hvilket får mig til at regne med, at du har/er i kontakt med en psykolog? Hvis du stadig har en god psykolog, du er tryg ved, kunne det være, han/hun kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du lærer at håndtere uroen bedst? En psykolog eller læge vil også vide meget mere om eventuelt medicin, end jeg gør, også fordi de vil have mulighed for at få en masse mere at vide om din uro, end jeg har mulighed for her.

Når vi er i situationer, hvor ting som uro i kroppen, stress, angst eller depressive tanker fylder, vil vi altid gerne bare ud af denne tilstand. Vi forsøger at flygte fra tankerne og distrahere os selv, skubbe tankerne og følelserne til side, uden rigtig at bearbejde dem. Eller også tænker vi så meget over dem, at vi ikke kan slippe af med dem igen. Selvom det ville være fantastisk, hvis uroen slet ikke var der, er det ikke sikkert, det bliver sådan. Man kan ønske sig det, hver gang den kommer, men det forhindrer den desværre ikke i at komme. Derfor er det vigtigste at lære bare at lade den komme, at byde den velkommen som en gammel bekendt, når den kommer. For at kunne gøre det, må man gøre sig en masse tanker om, hvad det er, der sker med en. Hvorfor kommer uroen? Hvordan føles den i kroppen? Hvordan føles tankerne? Hvordan reagerer du? Måske det kan være en ide at skrive de her ting ned, det kan nogle gange gøre det lettere at reflektere over på den måde. For at lære at leve med uroen, må du lære den at kende og lære dig selv med uroen at kende. Det næste skridt kan så være at øve sig i at styre uroen, eller bare lære at være i uroen. Måske vejrtrækningsøvelser, meditationsøvelser eller andre afstressende øvelser kan hjælpe dig? Uro i kroppen opstår ofte som følge af, at kroppens stresssystemer kører lidt vildere end normalt. Det kan der være forskellige årsager til, og det er svært for mig at udtale mig om, hvad årsagen til din uro mon er. Måske du selv kan gøre dig nogle tanker om dette? Måske er der en sammenhæng i din uro?

Jeg kan godt forstå din interesse for lindrende medicin. Medicin kan lindre symptomer, hvilket giver bedre muligheder for at arbejde med de ting, der skal arbejdes med. Men medicin kan sjældent stå alene, for medicin fjerner ikke problemerne. Medicin er en midlertidig løsning, der bør suppleres med noget andet. Jeg vil derfor opfordre dig til at snakke med din læge eller psykolog om, hvad der måske kunne hjælpe lige præcis dig. En psykolog kan hjælpe dig til at hjælpe dig selv, så du kan lære at leve med uroen. Men der er ting, du selv kan gøre allerede nu, for eksempel de ting, jeg nævnte ovenfor. Du kan læse lidt flere ideer til håndtering af uro her, her og her. Måske det kan give dig noget inspiration.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du må altid skrive igen eller besøge en af vores chats!

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål