Vi er nået til et dødt punkt
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg er en dreng på 16 år, som er meget bange for at jeg er ved at miste min bedste ven. Vi er nået til et "dødt punkt" i vores venskab, hvor vi simpelthen er ved at miste interessen for hinanden, eller min bedste ven er ved at miste sin for mig. Og det gør mig utroligt nedtrykt når jeg ser ham vælge mine andre venner frem for mig, og jeg sidder alene tilbage i frikvarterene, når han ikke engang ser på mig, og giver tegn til at de går som han altid har gjort. Vi har kendt hinanden i over 2 år snart, og jeg synes bare at det er meget kort tid at miste lysten til at være sammen med en som han kan tale med alt om. Han har ellers hjulpet mig med så meget igennem de 2 år, og jeg har altid takket ham og givet ham noget igen, så det kan umuligt være noget på det område som kan gøre at han er så afvisende over for mig. Vi laver selvfølgelig sjov med hinanden, og en gang imellem, så kan vi komme til at krydse hinandens grænser ved et uheld. Tilsammen er vi omkring 4-5 venner der samles i frikvarterene og snakker sammen. Og for det meste er det altid mig der bliver lavet sjov med, og for det meste ender det altid med at jeg bliver halvsur, og vender hovedet den anden vej. Måske er det det at jeg ikke kan tage noget sjov, og han ser mig som kedelig. Men det er bare sådan en lille ting. Jeg ved at han er en god ven, og han ikke ville droppe mig for sådan en lille bagatel, siden at han altid undskylder. Kan vi virkelig være ved at vokse fra hinanden? Og til sommer skal vi muligvis på vært sit gymnasie, og så bliver det endnu værre :( Hvordan skal jeg holde fast i ham uden at blive for klæbende?

Svar:
hej med dig
Jeg kan godt forstå, at du er usikker på hvordan du skal forholde dig til din kammerat. Jeg kan også godt forstå at du kan blive nedtrykt når du ser ham vælge andre venner frem for dig.
Først vil jeg gerne fortælle dig, at jeg synes det er super flot at du ikke bare opgiver og siger: "nå, det var det". Det fortæller mig, at du er en god ven. Derfor synes jeg først du skal tage en snak med din kammerat. Fortæl ham hvordan du oplever det.
Der kan være flere årsager til at jeres venskab har ændret sig, og det kan også bare være at han lige synes det er ret spændende at have flere venner. Måske bliver det sådan at i er gode venner, men måske ikke skal ses så meget som du er vant til. Lige meget hvad kan du ikke vide det, før i har snakket om det.
Du kan ikke bestemme over din kammerat og hvordan han føler og tænker. Derfor må du også respektere, hvis han for eksempel har det sådan at han hellere vil bruge mere tid på andre venner.
Du er 15 år og teenager og i den alder sker der rigtig mange ting. Man er ved at finde ud af en masse ting, også hvem man godt kan lide at være sammen. Derfor er der mange der prøver forskellige venner og det er helt normalt. Sommetider kan et venskab vare mange år, sommetider få år, eller bare en sommer. Sommertider ændrer venskaber sig også og i perioder er man mere sammen end i andre perioder.
Det jeg gerne vil fortælle dig er, at venskaber ændrer sig, men det der er vigtigt det er at få snakket om det, så du ved hvad der sker og hvorfor. På den måde er det nemmere for dig.
Jeg håber du får en god snak med din ven..
Venlig hilsen
Erroll