Tænde på veninde?
brevkassespørgsmål af
Michelle
13 år
Jeg har fået en ret ny veninde og hun er sød og pæn. Her i efterårsferien skulle vi så sammen for første gang. Vi sov begge to bare i en løs t-shirt og små underbukser. Da vi havde sagt godnat fik jeg det bare mærkeligt på en eller anden måde, ved ikk hvordan jeg skal beskrive det. Jeg ku jo mærke hun lå lige ved siden af mig og ku mærke varmen fra hendes krop. Når jeg bevægede mig ku jeg jo ikke undgå at berøre hendes tæer eller lår eller noget og jeg blev helt hed. Jeg har aldrig haft det sådan før. Det var som om jeg havde en knude nede i underlivet eller nogetog det var fugtigt. Jeg ku ikke sove og jeg ku mærke det ku min veninde heller ikke så tænkte på om hun måske følte det samme. Jeg tænkte på hvor nemt det lige var at række en hånd ud men jeg gjorde det jo ikke. Jeg har ikke snakket med min veninde om det. Hvad nu hvis vi skal sove sammen igen? Hvad skal jeg gøre? Er det unormlat?

Svar:
Kære Michelle
Det er bestemt ikke unormalt, det du beskriver. Det er meget almindeligt som ung at opleve, at man tænder på en ven eller veninde. Det er også meget almindeligt at opleve, at man tænder på nogen af det samme køn. Og det kan der være flere gode grunde til, som jeg vil beskrive i det følgende. Det vil jeg gøre, fordi du måske kan genkende noget af det - og det kan være rart at vide, at der er en grund til, at man har det på en bestemt måde.
For det første kan det være, at din veninde for dig symboliserer noget rart og trygt, som man i ungdomsårene drages mod, mens alt andet ændrer sig - ens krop, hjerne, humør, venskabskreds osv. Du beskriver, at I har sovet sammen, så jeg tænker, at jeres relation er tæt. Det er ikke unormalt at have lyst til at være sammen med dem, man føler sig tryg hos. For det andet er du og din krop som nævnt under forandring. I teenagerårene ændrer både kroppen og hovedet sig, og man udvikler sin seksuelle identitet, dvs. om man er til drenge, piger eller begge køn. Din seksuelle identitet er ikke færdigudviklet endnu, og derfor kan hvad og hvem, du tænder på, nå at ændre sig ad flere omgange. Så måske er det ikke så vigtigt hvilket køn, man tænder på, da det kan nå at ændre sig. Måske er det vigtigste blot, at man kun gør og udforsker de ting, man føler sig tilpas med? For det tredje betyder ændringerne i kroppen og hovedet også, at man kan få seksuelle tanker om begge køn på mange forskellige tidspunkter, også selvom det er upassende. Måske har du hørt om, at nogle drenge oplever at få rejsning på nogle underlige tidspunkter, og uden de selv ville det. Det er det samme for piger, hvor man kan blive opstemt på tidspunkter, hvor man måske ikke ønskede det. Det er altså ikke unormalt at tænde på sit eget køn i løbet af teenageårene, også selvom man ellers ser sig selv som heteroseksuel. Det er heller ikke unormalt at få seksuelle tanker i situationer, hvor det måske ikke er passende.
Du spørger om, hvad du skal gøre. Som jeg ser det, er der flere ting, du kan gøre. Hvis du bliver ved med at føle dig tiltrukket af din veninde, kan du prøve at snakke med hende om det? Det er dog med fare for, at hun ikke har det på samme måde, og at det kan gøre jeres venskab kompliceret. Du kan også prøve at undersøge, om du mon tænder på andre kvinder, eller om det kun er din veninde? Du kan fx prøve at google dig frem til nogle flotte kvinder og se på, hvordan du har det, når du ser på dem. Føler du det samme? Føler du dig tiltrukket af dem? Eller måske beundrer du dem eller ser op til dem? Nogle gange kan beundring godt forveksles med forelskelse, og måske er det sådan, du har det? Måske er det ikke kvinder generelt, du tænder på, men kun din veninde? Du kan også vælge at lade være med at gøre noget og se tiden an. Hvis det er dine hormoner, som spiller dig et puds, kan det være, at det går over? Men hvis du bliver ved med at have det på samme måde, kan det også være, at det er et tegn på, at du faktisk er til det modsatte køn? Jeg kan ikke give dig et endegyldigt svar på, hvad du skal gøre. Men jeg håber, at mine forslag har kunnet give dig lidt inspiration til en løsning, som passer dig.
Hvis du har brug for at chatte med nogen om, hvordan du skal forstå dine tanker om din veninde, kan du besøge Sexliniens chatrådgivning her eller skrive en SMS til os på 25 80 60 60.
De bedste hilsner
Marie